Tori Amos – Live at Montreux 1991, Live at Montreux 1992 (Eagle)

Michel Wanner | 18 september 2008

In de schijnbaar onuitputtelijke reeks concerten opgenomen in Montreux, dit maal de aandacht voor Tori Amos. Op deze dubbele live CD (de eerste is opgenomen in 1991, de tweede een jaar later) klinkt Tori Amos zoals zij behoort te klinken. Heel puur met “alleen” haar stem en haar pianospel.

Tori Amos – Live at Montreux 1991, Live at Montreux 1992 (Eagle)Een beetje jammer is dat er een viertal nummers op beide CD’s voorkomt. Eigenlijk wel weer logisch, want deze twee optredens zijn betrekkelijk kort na elkaar opgenomen en toen had Tori nog maar twee albums op haar naam staan, te weten Y Kant Tori Read en Little Earthquakes.
Wat ook nog mogelijk is, is dat de andere songs van haar albums geen zin of tijd hadden om gespeeld te worden.

De eigenzinnige Tori ziet haar songs namelijk als persoonlijkheden met een eigen karakter en mening. Tori vertolkt de nummers Whole Lotta Love/Thank you van Led Zeppelin en Smells Like Teen Spirit van Nirvana op een mooie Tori Amos-achtige manier (de covers van diverse artiesten op Strange Little Girls klinken nogal gekunsteld en spreken mij minder aan).

Wat ook bijzonder plezierig om te horen is, is hoe Tori contact heeft met haar publiek. Ze spreekt het heel lieflijk en vaak op grappige wijze toe, maar kan klaarblijkelijk ook geïrriteerd door hen raken “Did you guys come here to talk or to listen to music? Cause you paid a lot of money, I think…”. Deze uitspraak doet ze gewoon midden in een nummer. Dat ze haar tekst in één nummer eventjes is vergeten is haar vergeven. Ze gaat hier ook grappig mee om.

De nummers op deze dubbel-CD zijn stuk voor stuk ijzersterk, Tori Amos is een performer in hart en nieren, ze weet hoe ze een fantastisch concert moet wegzetten. Dat komt ook op deze live CD’s dubbel en dwars naar voren. Tikkeltje jammer derhalve dat ik niet de tegelijkertijd uitgebrachte DVD ter beschikking had, hoewel, nu kan ik m’n eigen fantasie enigszins de vrije loop laten. Wie nu echt op deze CD’s heeft zitten wachten is mij niet geheel duidelijk, maar dat ze goed klinken staat buiten kijf. Met name bedoeld voor de Tori Amos-fans die de verzameling compleet willen hebben en houden.

Overige informatie: 2 CD’s 19 tracks, CD 1: 44.05 minuten, CD 2: 46.29 minuten
Label: Eagle Records
Distributie: PIAS