Toto - IV

Jan de Jeu | 13 maart 2008

Van de gigantische aantallen popproducties die er jaarlijks uitkomen zijn er maar bitter weinig die me ook na meer dan twintig jaar nog steeds aanspreken. Voor megahits in dat genre ligt het aantal zelfs nog lager. Toto, en om preciezer te zijn hun album ‘IV’ is voor mij één van de weinige uitzonderingen.

Toto - IVNog steeds kan ik enorm genieten van dit album dat ten tijde van de eerste release blootstond aan de genadeloze kritiek van de pers en vervolgens vijf Grammy’s won en hun grootste commerciele succes werd. Hoe dat komt? Ten dele natuurlijk omdat het me terugvoert in de tijd en mooie herinneringen doet herleven. Maar dat geldt voor zoveel albums.

Veel belangrijker is de kwaliteit van deze lp; de opbouw van de songs, het instrumentale vakmanschap van de heren die al jarenlang veel gevraagd waren als sessiemuzikanten bij opnames van grote namen in de muziek, de klankkwaliteit van de opname, de harmonieuze stemmen en melodielijnen, te veel om op te noemen.

Het enige zwakke punt wordt gevormd door de teksten die af en toe wel wat erg simpel zijn. Maar gek genoeg heeft dat me nooit gestoord en hoor ik slechts flarden tekst tussen de fraaie rijkgeschakeerde klanktapijten door. De 180 gram re-issue van Speakers Corner laat alles weer als nieuw klinken en zelfs de rode hoes lijkt nog sterker te glanzen dan het origineel al deed.

De drumsolo aan het begin van het aan actrice Rosanna Arquette opgedragen Rosanna - destijds de geliefde van Toto zanger/keyboardspeler Steve Porcaro - bezorgt me nog steeds het kippenvel dat pas verdwijnt als alle piano en synthesizer klanken uitgestorven zijn. Terwijl ik het al ontelbare malen gehoord heb. Africa, wereldmuziek avant la lettre, heeft zo mogelijk nog vaker geklonken en creeert toch ook nog steeds datzelfde effect. En dan heb ik het nog niet eens over die tussenliggende songs, waarvan ik bijvoorbeeld Good For You en Waiting For Your Love nog beter vindt dan de overbekende eerstgenoemde titels. Nu ik ze weer zonder kraakjes en tikjes kan beluisteren zullen ze mij in de toekomst nog regelmatiger in vervoering brengen dan ze tot nu toe al deden. Dit wordt een mooie winter.