Das Leben der Anderen was een ouderwetse knaller in de filmtheaters. Een film die alles heeft om aantrekkelijk gevonden te worden. Een realistische weergave van een stuk recente geschiedenis, de Stasie terreur in de voormalige DDR, als achtergrond voor een klassiek persoonlijk ontwikkelingsverhaal over goed en kwaad waarmee iedereen zich kan identificeren. Mooie muziek, prachtig spel, verrassende plotontwikkelingen, kortom, wat wil je nog meer?
Hauptman Gerd Wiesler, codenaam HGW XX/7, krijgt opdracht een schrijver af te luisteren. Dit eigenlijk vooral omdat Wiesler’s superieur een oogje heeft op de vriendin van de schrijver, een actrice. Aanvankelijk doet Wiesler nauwgezet verslag van wat hij hoort, maar geleidelijk raakt hij zodanig betrokken bij het leven in het vrijdenkende kunstenaarsmilieu dat hij de waarheid naar zijn hand gaat zetten. Duidelijk wordt dat je nooit zeker weet wie je kunt vertrouwen, een boodschap die verder strekt dan de historische werkelijkheid van de DDR.
Zowel de making of, het interview en het Engelstalige commentaarkanaal van regisseur Florian Henckel von Donnersmarck maken duidelijk dat koste noch moeite gespaard zijn om 1983 zo goed mogelijk te reconstrueren.
Dat viel niet mee, ook al is het nog maar kort geleden. De wereld is inmiddels compleet veranderd, maar vele authentieke objecten werden aangerukt en de beelden werden bewust grauw gehouden. Het acteerwerk is indrukwekkend goed, waarschijnlijk mede omdat veel van de acteurs uit eigen ervaring konden putten.
Veel van hen waren toneelacteur, en de ontdekking die de inmiddels overleden hoofdrolspeler Ulrich MĂĽhe deed toen hij zijn eigen dossier ging inzien lijkt wel precies op hetgeen de schrijver in de film overkomt. Sebastian Koch (Zwartboek) is briljant, net als zijn partner Martina Gedeck en de rest van de cast.
Volkomen logisch dat de film zowat alle filmprijzen won die er bestaan, inclusief Oscar. De DVD is mooi uitgegeven, met een boeiend commentaarkanaal en een fraai boekje. Hierin naast foto’s een toelichting van historicus Willem Melching over de historische achtergronden van het verhaal, dat uiteindelijk toch vooral indruk maakt door het universele menselijke drama en de adembenemdende wendingen in de plot.
Aanvullende informatie:
Duitsland, 2006
Speelduur: 132 minuten
Scenario en regie: Florian Henckel von Donnersmarck
Productie: Quirin Berg en Max Wiedemann
Camera: Hagen Bogdanski
Montage: Patricia Rommel
Muziek: Gabriel Yared en Stéphane Moucha
Met: Ulrich MĂĽhe, Sebastian Koch, Martina Gedeck, Ulrich Tukur
Extra`s: Making Of (19 minuten), Interview Prime met Von Donnersmarck, Commentaartrack Von Donnersmarck, boekje met achtergrondinformatie
Beeld: Anamorf 1:2,35
Geluid: Dolby 5.1
Uitgave: HomescreenÂ
Website: http://www.daslebenderanderen.nl