Queen – Rock Montreal & Live Aid

Michel Wanner | 15 november 2007

Voor mij was Queen een der koning(inn)en van de rockmuziek in de jaren ’70 en begin jaren ’80. Hoe je het ook wendt of keert, met Freddy als frontman en als viermansformatie in de klassieke drums, bas, gitaar, zangopstelling zat het Engelse viertal op de troon. LP’s als Sheer Heart Attack, Queen I en II, A Night At The Opera en Jazz zijn klassiekers en klinken nog steeds fris.

De gehele discografie hier de revue laten passeren is net zoiets als het herschrijven van de Dikke Van Dale dus beperk ik mij tot de kern van de zaak: de zojuist verschenen DVD Rock Montreal & Live Aid. De opnames dateren van 1981 en tonen een optreden in het Forum te Montreal. Eigenlijk twee optredens, want het is het beste van de twee shows van 24 en 25 november van dat jaar. Het unieke is dat het de eerste optredens van Freddy en kornuiten zijn die ooit op film vastgelegd zijn. Sterker nog: Queen was de eerste groep waarvan een compleet optreden op 35 mm is vastgelegd! Dit houdt in dat we hier te maken hebben met een geweldige beeldkwaliteit, maar ook de geluidskwaliteit mag er zijn dankzij de mogelijkheid tot DTS-weergave. En dat dus voor een liveshow van 26 jaar geleden.

Overigens, de originele titel was We Will Rock You en de première vond plaats tijdens het Filmfestival van Cannes in mei 1983. Voor deze DVD zijn de originele opnames digitaal opgepoetst zoals dat gebruikelijk is heden ten dage.

Dat de originele opnames niet van een leien dakje gingen komen we te weten via het commentaar van Brian May en Roger Taylor. Vooral Freddy Mercury had nogal last van de vele camera’s (en mensen) op het podium waardoor hij zich in z’n vrijheid beperkt voelde.

Zoals vermeld stammen de opnames uit 1981, aan het einde van de alle records brekende Zuid-Amerikaanse tournee. Queen was op haar hoogtepunt en dus nog niet in het keyboardtijdperk aangekomen, zeg maar de pre-Hot Space periode. Ik vind het prima, want er komt een enorm scala aan klassiekers voorbij.

Dit is pas een “best of”! Een hoop tracks zijn ook te vinden op Live Killers - de legendarische dubbel-LP uit 1979 – zij het in iets andere uitvoeringen. Want Queen - vooral Freddy - hield van afwisseling en improvisatie om het vooral zelf spannend te houden. Een snelle uitvoering van We Will Rock You opent het feest gevolgd door het uitstekende Let Me Entertain You van het album Jazz. Jammer dat er daar niet meer nummers van op staan, maar je kunt niet alles hebben. Wat wel voorbij komt is Under Pressure wat voor het eerst live werd gespeeld. Tot de reeks hoogtepunten behoren verder Killer Queen, Now I’m Here, Keep Yourself Alive, Tie Your Mother Down en Sheer Heart Attack.

Je zou bijna vergeten dat er nog een DVD is. De tweede schijf bevat de complete opnames van Live Aid uit 1985. Het leuke is dat er daarvan ook rehearsal-opnames op staan. Verder krijgen we nog beelden te zien van een curieus news item (PM Magazine) zoals dat in de Verenigde Staten werd uitgezonden. Leuk voor de fans die alles willen hebben.

Ik ben in ieder geval zeer content met alleen al de eerste DVD: wat een monument! Moet ik hier nog iets aan toevoegen? Denk het niet. Om maar eens belegen triviaal af te sluiten: een must voor iedere Queen-fan. En voor wie nog niets van Queen op DVD heeft, maar er toch graag iets van in de kast wil hebben staan is er geen betere keus dan Rock Montreal & Live Aid.

2 DVD’s
Speelduur: Disc 1 ± 95 minuten, Disc 2 ± 43 minuten
Label: Eagle Vision