The Tchaikovsky Cycle – volume 3

Ferd Op de Coul | 11 oktober 2007

De Derde symfonie in D op. 29 van Pjotr Ilyich Tschaikofsky is een afwisselend bruisend en melancholisch werk, dat om verschillende redenen minder vaak wordt uitgevoerd dan bijvoorbeeld, de vierde, de vijfde of de magistrale zesde, beter bekend als “de Pathétique”.

Toch heeft ook deze “derde” haar charmes en er is zelfs een titel aan verleend: “de Poolse”. Dat slaat niet op  Poolse motieven uit volksmuziek of zo, maar op de vorm waarin Tschaikofsky de finale van deze 5-delige symfonie ten dele  heeft gegoten: “Tempo di Polacca”, ofwel een Polonaise. Dansritmen komen hier en daar overigens nog wel eens langs in deze kleurrijke en briljant geïnstrumenteerde symfonie, die nu in de door ArtHaus uitgebrachte dvd-cyclus wordt gespeeld door het formidabele orkest van Radio Moskou onder leiding van Vladimir Fedosejev, in de grote zaal van de Alte Oper in Frankfurt, waar de gehele cyclus is opgenomen.

Ik vroeg me bij het beluisteren en bekijken van deze muziek door dit orkest af, of dit nu de meest ideale vertolking en opvatting van deze muziek moest zijn, omdat een fantastisch Russisch orkest als dit nu eenmaal helemaal gepreoccupeerd is door en volkomen vertrouwd is met deze en andere Russische muziek. Of zou een West-Europees toporkest soortgelijke idiomatische kwaliteiten kunnen bereiken “tussen de Russen?” Misschien zou de totaalklank wellicht wat weelderiger, wat minder pregnant,vooral bij de strijkers, zijn, als bv het KCO zo’n stuk zou verklanken.

Hoe dan ook: dit orkest is zonder meer geweldig, ook de solistische partijen van hout- en koperblazers: strak, ritmisch geprofileerd en als het ware organisch in de omliggende klankkleuren ingebed. Dat geldt niet minder voor de grote selectie uit “Het Zwanenmeer”: Tschaikofsky als grootmeester van balletmuziek. En de niet vaak verklankte Fantasie voor piano en orkest in G, met niemand minder dan Michael Pletnev als solist, is een sluitstuk waar deze editie van de cyclus een ereplaatsje voor verdient. Ook voor maestro Fedosejev, die nauwlettend de partituren volgt, maar de muziek desondanks alle ruimte geeft en ambiance die ze verdient. Aanbevolen dus.

Tschaikofsky-cyclus 3. Derde symfonie, “Het Zwanenmeer”-ballet en Fantasie voor piano en orkest, met Michael Pletnev als solist.
Moskous Radio Symfonie Orkest. olvt Vladimir Fedosejev.
Live concert in de grote zaal van de Alte Oper, Frankfurt.