In een perfecte wereld zouden platenmaatschappijen geleid worden door musici. In onze verre van perfecte wereld geldt dat echter maar voor een enkele uitzondering. Zoals bijvoorbeeld voor Tacet waar ‘Musiker und Tonmeister’ Andreas Spreer de scepter zwaait.
Hier staan in eerste instantie de musici centraal. Op de tweede plaats komen de opnameruimtes met hun specifieke akoestische kwaliteiten en als derde aandachtspunt volgt de opnameapparatuur. Op ‘The Best of Tacet Vol.1’ staat een dwarsdoorsnede van de in de loop der tijd verschenen albums van dit audiofiele label uit Bad Cannstatt.
De hoes wordt gesierd door fraaie foto’s van studioapparatuur uit de 40er en 50er jaren met behulp waarvan de tweemicrofoon opnamen gemaakt zijn; Neumann U47 en M49 microfoons, V72 en V87 versterkers en een Telefunken M10 tape recorder. Zeven prachtig opgenomen werken van o.a. Sides, Tchaikovsky, Dvorák en Mozart.
De opener komt van de in Roemenie geboren violist Florin Paul die in een kleine kerk in Nice op een uit 1689 daterende door Antonio Stradivari gebouwde viool ‘Preludio’ uit ‘Partita III BWV 1006 van Johann Sebastian Bach speelt. Het schitterend gevangen timbre van zijn viool is prachtig vastgelegd op de 180 gram vinyl schijf. Mijn onbetwiste favoriet; ‘Die Forelle’, Quintet in A Major uitgevoerd door het Álvarez Quartet met Boguslaw Furtok op double bass en Carmen Piazzini op piano.
Een geweldige lp.