
De teksten dingen nu niet bepaald naar een literaire poezieprijs. Ze komen zeer persoonlijk en urgent over, maar de formuleringen zijn vaak tamelijk onbeholpen. Eenvoudig, vaak nogal gebrekkig Engels, waarbij opvalt dat Elektra zich niets aantrekt van het gebruik dat songteksten plegen te rijmen. Storen doet dit laatste niet, en het geeft een idee van de eigenzinnigheid van deze dame. Soms raken mijn tenen onwillekeurig wel gekromd, bijvoorbeeld bij frasen als “I’m a butterfly and I was born to fly, I was made to dive into the depth of your emotions, I was made to soar the skies looking after you.” Beetje erg veel, dat ongepolijste verlangen. Mijn Tori Amos allergie steekt vooral bij de pianosongs regelmatig de kop op.
Helius Selene klinkt als een klok. Knap gemaakt, met veel (soms wel erg veel) gevoel voor drama. Opvallend is dat Elektra zich nagenoeg uitsluitend bedient van westerse stijlmiddelen. Het enkele, hyperkorte moment waarop ze iets laat doorschemeren van haar eigen culturele bagage, de orientaalse zang in Censorship, overtuigt enorm en roept de vraag op waarom dit wapen niet wat meer in de strijd gegooid is. De eigen achtergrond lijkt in de muziek ontkend te worden, en daarmee blijft een interessante mogelijkheid ongebenut.
Wel moet ik nog even melden dat mijn dochter van 16 helemaal weg is van dit album en het vrijwel continu draait. De teksten sluiten wellicht beter aan bij haar emotionele wereld dan bij de mijne.
Aanvullende informatie:
10 tracks, speelduur 39:27
Label: Blowpipe
Distributie: Moskwood
Website Elektra: http://www.elektramusic.org