Allison Krauss + Union Station - Live

Jan de Jeu | 03 mei 2007

Keer op keer werd de release datum van de MFSL mastering van het album ‘Live’ van Allison Krauss + Union Station uitgesteld maar uiteindelijk bereikte mij eind 2006 dan toch de werkelijk schitterend uitgevoerde box met daarin drie 180 gram zware vinyl schijven en een fraai booklet met prachtige foto’s en informatie over het optreden dat deze Amerikaanse groep op 29 en 30 april 2002 gaf in The Louisville Palace in Louisville Kentucky.

Allison Krauss + Union Station - LiveVoor elk van de vijfentwintig songs - waarvan ‘Down To The River’ als enige opgenomen werd in de Austin City Limits - wordt apart beschreven wiens stem te horen is en op welk instrument de leden spelen. De foto’s geven weliswaar een mooi beeld van het optreden maar vallen in het niet bij de superbe opname zelf. De half speed mastering van Stan Ricker en Shawn R. Britton zet een gedetailleerd holografisch beeld neer dat gekenmerkt wordt door transparantie, heel veel lucht rond instrumenten en stemmen en dat alles in een aangenaam warme klankbalans. Vanaf openingsnummer ‘Let Me Touch You For A While’ tot afsluiter ‘There Is A Reason’ wordt de luisteraar deelgenoot van een sfeervol optreden waarin niet alleen de bekende Bluegrass roots van deze groep, maar ook de recentere folk, pop en jazz beïnvloede nummers aan bod komen.

Krauss’s stem klinkt hemels en ontlokt een man in het publiek op een bepaald moment de uitroep ‘I Love You Allison’ welke prompt gevolgd wordt door ‘I Love You More!’. Ik begrijp deze mannen volledig al geldt deze liefdesbetuiging in mijn geval ook de wijze waarop zij hier haar fiddle hanteert. Tezamen met het heerlijke geluid van de dobro van Jerry Douglas - bijvoorbeeld in ‘A Tribute To Peador O’Donnell / Monkey Let The Hogs Out’ de meest bepalende ingredienten van dit geweldige optreden.

Zonder overigens de prestaties van Ron, Dan en Barry te kort te willen doen, want in ieder nummer opnieuw wordt op adembenemende wijze duidelijk op welk een grote hoogte het vakmanschap van deze groep zich bevindt. Zowel qua sfeer als qua uitvoering, repertoire en klank de beste lp release van 2006 die thuishoort in de platenkast van iedere vinyldraaiende muziekliefhebber. En wie is dat niet?