Ettore Scola Box

Jan Luijsterburg | 15 maart 2007

De DVD-reeksen met filmklassiekers van NRC Handelsblad en Homescreen, geselecteerd en van toelichting voorzien door Joyce Roodnat, volgen elkaar al jaren achtereen continu op. Momenteel loopt een tweede reeks Italiaanse cinema, onder de noemer De Italiaanse Magistralen. De eerste aflevering van deze serie bestaat uit maar liefst drie films uit wat genoemd wordt ‘het hart van de carrière’ van Ettore Scola.

Ettore Scola BoxDe eerste film is in ieder geval in Nederland de bekendste.
Una giornate particulare (1977) was al vaak op de televisie en destijds een groot succes. De bijzondere dag waarvan de film een verslag is, is 6 mei 1938, de dag waarop Adolf Hitler een bezoek brengt aan Benito Mussolini. De parades en hysterische toespraken klinken door de radio’s, maar de grauwe flat waarin de film zich afspeelt is verlaten, op twee mensen na. Sophia Loren is een afgesloofde huisvrouw, Marcello Mastroianni een homoseksuele man die ieder moment gedeporteerd kan worden. De twee hebben een emotionele ontmoeting die ook de kijker heftig beroert. Een prachtig subtiele film, ingehouden maar groots van impact.

La terazza uit 1980 is een tragikomedie over vijf mannen op hun retour. Knooppunt in het verhaal is een feestje waar we ze bezig zien met interessant doen en jaloers wezen. We verlaten het feestje steeds voor een verslag van de neergang van een van de vijftigers. Met veel ironie worden de maniertjes blootgelegd waarmee de mannen zich overeind proberen te houden in een tijd waarin hun revolutionaire ideeen achterhaald zijn. Een behoorlijk cynische film met opnieuw fantastisch acteerwerk.

Passione d’amore werd een jaar later gemaakt, en is een totaal andere film. Een knappe soldaat wordt anno 1860 naar een uithoek van het land gestuurd, ver van zijn geliefde. Het nichtje van de kolonel bij wie hij verblijft is een ziekelijke, hysterische vrouw. Ze baalt ervan dat ze er zo lelijk uitziet, maar dat weerhoudt haar er niet van de soldaat te verleiden. De wegen van de liefde blijken ondoorgrondelijk en staan een fatale afloop niet in de weg.

De films zijn goed op DVD gezet, met alle beperkingen van oudere Italiaanse films. Het wat metalige monogeluid werd apart van de beelden opgenomen, waardoor de stemmen vaak opvallend niet-synchroon met de lippen zijn. Ook de aankleding is sterk gedateerd. De beelden zijn echter nagenoeg onbeschadigd, en het acteerwerk, de verhalen en de diep-menselijke regie maken de films van blijvend belang en relevantie. Met name Una giornate particulare ziet er na een digitale opknapbeurt prima uit in vergelijking tot de oude mastering, die als cadeautje bij een editie van de NRC geleverd werd. Kortom, een mooie opening van weer een uiterst interessante DVD-reeks, die een uitgelezen gelegenheid biedt weinig vertoonde klassieke films alsnog of opnieuw te zien.

Una giornate particulare (1977), 101 minuten
La terrazza (1980), 155 minuten
Passione d’amore (1981), 113 minuten