Triosk – The Headlight Serenade

Jan Luijsterburg | 26 oktober 2006

Is dit nog jazz? Wat doet het er toe, het is prachtige muziek, die het trio Triosk uit Sidney maakt. Sfeervol kabbelend, vaak razend spannend en meeslepend. Een flinke stap verder weer dan op het ook al erg fijne vorige album Moments return.

De leden, pianist Adrian Klumpes, drummer Laurence Pike en bassist Ben ‘Donny’ Waples, hebben een achtergrond in de jazz, maar raakten gefascineerd door de mogelijkheden van kruisbestuiving met elektronische geluiden. Een ontmoeting met Jan Jelinek had grote gevolgen: op Moments Return gaan elektronische ruis en bliepgeluiden een spannende confrontatie aan met de traditionele instrumenten. Op The Headlight Serenade is de rol van elektronica wat teruggebracht, maar hebben de a-ritmische stoorgeluiden hun plaats gevonden in het eigen spel. Wat Laurence Pike op een aantal stukken uit zijn bekkens en hi-hat haalt lijkt eerder door een natuurverschijnsel als vallende regendruppels bepaald dan uit mensenhanden afkomstig. Het heeft in ieder geval weinig te maken met wat we normaliter onder ritme verstaan.

Er wordt flink geexperimenteerd en geïmproviseerd, maar alle fratsen staan in dienst van het doel om spannende en aansprekende muziek te maken. De meeste stukken zijn eerder als soundscape dan als compositie met kop en staart te kenmerken. Kleurrijk en tintelfris, soms ambient in de sfeer van The Boards of Canada, dan weer spacy als Sun Ra, om in een flinke stroomversnelling weer op aarde te landen.

Maar belangrijkste is dat het heerlijk luisteren is naar Triosk, een band die er in slaagt met heel weinig heel veel te zeggen. Fraai opgenomen, vernieuwend en toegankelijk, sfeervol en betoverend. Kortom: buitengewoon interessant en aanbevolen.

11 tracks, speelduur 56:10
Label: Leaf
Distributie: de Konkurrent