Zoals bij meer Scandinavische artiesten het geval is hoor je op iedere plaat van Kari Bremnes de stilte die vastgelegd wordt in de bijzondere poezie van het noorden. Ook op haar inmiddels alweer veertiende album is dat het geval.
Voor mijn gevoel is het nu zelfs in versterkte mate aanwezig. Waar dat precies mee te maken heeft is moeilijk te achterhalen. Mogelijk hangt het samen met het feit dat op deze schijf alle teksten door haarzelf geschreven zijn. Misschien heeft het ook te maken met het bereiken van de vijftigjarige leeftijd; een moment waarop veel mensen een balans opmaken van hun leven. In dit geval een leven dat begon op de, voorbij de poolcirkel liggende, eilandengroep de Lofoten.
Ik kan me voorstellen dat de daar optredende natuurverschijnselen - zoals de zomers waarin het nooit helemaal donker wordt en de lange winters die gekenmerkt worden door een voortdurend aanwezige blauwige schemering - haar blik op de wereld voor een belangrijk deel gevormd hebben. Ook in ‘Over En By’ - na een tweetal uitstapjes in de Engelse taal (‘Norwegian Mood’ uit 2000 en ‘You’d Have To Be Here’uit 2003) is zij nu weer teruggekeerd in haar eigen taalgebied - klinkt een zekere zwaarmoedigheid door die sterk tot uitdrukking komt wanneer zij eenzame, depressieve nachten beschrijft. Maar zij kan zich ook als een kind verbazen over het witte aangezicht van de maan, genieten van kleine dagelijkse gebeurtenissen en een mooi beeld neerzetten van een man die het afscheid nemen zo haat dat hij er ziek van wordt. Dat een door melancholie gekenmerkt leven ook mooi kan zijn wordt prachtig verhaalt in “Litt happiness kann ikkje skade”. De prachtige poetische teksten komen extra tot leven omdat Kari’s nieuwe Duitse platenlabel Strange Ways Records de teksten van de veertien songs op deze dubbel lp integraal afdrukt in zowel het Noors als het Duits. De minimalistisch gearrangeerde werken bieden de zangeres met de zo herkenbare zachte, ingetogen donkere alt alle ruimte. Op de achtergrond spaarzame atmosferische synthesizer klanken, een enkele viool, een prachtige gestopte trompet en sfeervolle percussie. Subliem vastgelegd in de Rainbow Studio in Oslo en zorgvuldig geperst op twee schijven van elk 180 gram virgin vinyl heeft ‘Über Einer Stadt’ zich in korte tijd op weten te werken tot aan de top van mijn lijstje met gekoesterde Bremnes albums.