Deep Purple – Live At Montreux 1996

Michel Wanner | 20 juli 2006

Een mooi jaar 1967. Niet alleen omdat toen het eerste bloot op de Nederlandse televisie verscheen en de eerste harttransplantatie plaatsvond (of er verband is weet ik niet), maar ook omdat in Zwitserland de eerste editie van het Montreux Jazz festival werd gehouden.

Toen nog een puur jazzfestival, in de loop der jaren uitgegroeid tot een podium voor muziekstijlen van diverse pluimage. Een enorme lijst van artiesten heeft daar inmiddels opgetreden en Eagle brengt een groot deel van deze concerten nu op de markt door middel van een behoorlijke reeks dvd’s.

Deep Purple is een van die groepen die in 1996 optrad, 25 jaar na het schrijven van hun grootste succes Smoke on the Water.  Wie dit nummer niet kent moet waarschijnlijk nog geboren worden, maar dat het een muzikaal icoon van de eerste orde is staat als een paal boven het meer van Genève. Prima passend in het rijtje Bohemian Rapsody, Stairway To Heaven en Whole Lotta Rosie. Het heeft geen zin om hier de geschiedenis van Deep Purple nog eens haarfijn de revue te laten passeren, want dat zou betekenen dat ik zowat de gehele ruimte van de HiFi.nl website moet benutten.
Er zijn in de loop der jaren megaveel releases geweest, waaronder veel live-opnames, maar lang niet allemaal zijn ze even sterk. Een van de hoogtepunten is natuurlijk Made in Japan uit 1972 en opgenomen in de legendarische “Mark IIa” line-up met Ritchie Blackmore, Ian Pace, Jon Lord, Roger Glover en Ian Gillan. Talloze bezettingswisselingen vonden plaats niet in de laatste plaats veroorzaakt door de perikelen van enfant terrible Blackmore. Een uitmuntend gitarist, maar een niet al te gemakkelijk persoon in de omgang.

De dvd die hier aan bod komt bevat opnames uit 1996 en 2000. Blackmore verliet in 1993 de groep die inmiddels - mede dankzij zijn arrogante gedrag - op een stervende zwaan leek. Met het tijdelijk binnenhalen van Joe Satriani kon in ieder geval een Japanse toer worden afgemaakt waarna in 1994 Steve Morse als permanente gitarist tot de band toetrad. De “Mark VII” line-up was geboren en hiermee werd de cd Purpendicular opgenomen. De nummers hiervan staan centraal bij het hier geregistreerde optreden in Montreux. Een frisse band staat hier op het podium en het speelplezier druipt er vanaf. Morse is natuurlijk geen Blackmore, maar z’n techniek doet niet onder voor die van laatstgenoemde en hij heeft natuurlijk z’n eigen herkenbare stijl. Zoals het hoort dus bij een goede gitarist. Naast een aantal andere nummers van Purpendicular zijn uiteraard ook enkele klassiekers van de partij zoals Fireball, Black Night en Speed King. Niet alleen Morse is in vorm, ook de rest van de band en - ook niet onbelangrijk- Ian Gillan laten horen tot de grootste der hardrockbands te behoren.

Als bonus staan er vijf nummers (o.a. Perfect Strangers, Lazy) van een optreden uit 2000, ook in Montreux inderdaad, op deze dvd. Veel verschil qua sfeer is er niet of het moet het gekortwiekte kapsel van Gillan zijn. Ook vier jaar later blijkt er namelijk niets verloren gegaan van het spelplezier. En ook zes jaar daarna weer niet, want een blik op de website www.deep-purple.com leert dat Deep Purple ook dit jaar Montreux aandoet tijdens een Europese toernee. Een betere opwarmer dan deze dvd voor wie Deep Purple live wil gaan zien is er haast niet zou ik zeggen.

1 DVD
Dolby Surround 5.1/DTS
Speelduur: ± 122 minuten