Charles Lloyd, Zakir Hussain & Eric Harland - Sangam

Jan de Jeu | 08 juni 2006

Ook al heeft Charles Lloyd dan inmiddels de leeftijd van 68 jaar bereikt, uit niets is af te leiden dat hij van plan is om het rustiger aan te gaan doen. Hij heeft een druk bezet touring schedule en doet dat niet alleen met zijn huidige kwartet bestaande uit pianist Geri Allen, bassist Reuben Rogers en drummer Eric Harland, maar ook met zijn trio Sangam – also known as ‘The Medicine Men’ – waarvan naast Lloyd de fameuze tabla speler Zakir Hussain en voornoemde Eric Harland deel uit maken. En dan heb ik het nog niet eens over zijn samenwerking met (opnieuw) Geri Allen in combinatie met gitarist John Abercrombie.

Op 23 mei 2004 speelt Lloyd in het Lobero Theatre in Santa Monica California ,tijdens een avond die in het teken staat van een hommage aan drummer Billy Higgins, met een speciaal voor die gelegenheid geformeerd trio. Het is het eerste optreden van wat sindsdien het Sangam trio geworden is; Lloyd’s ‘andere band’.

Van het optreden wordt een ‘live’ registratie gemaakt door ECM, Manfred Eicher’s platenlabel dat o.a. bekend is door de uitmuntende klankkwaliteit van zijn opnames. Het is de twaalfde schijf van Lloyd bij het Duitse label.
Veel musici hebben Charles Lloyd geroemd als bandleider. Het begrip leiden past echter niet bij de stijl die Charles hanteert.

Hij creeert veeleer een atmosfeer waarin de muziek als het ware de kans krijgt om op natuurlijke wijze tot ontwikkeling te komen. Er zijn dan ook geen solisten; de musici helpen elkaar door dingen aan te reiken, op te pakken of mee verder te gaan. De muziek ademt een sfeer van energieke vrijheid die ook tot uitdrukking komt in de naam van het trio ‘Sangam’; een plek waar stromen samenkomen.

De ruim een uur en een kwartier durende CD bevat negen nummers waarvan er acht door Lloyd geschreven zijn en één door Hussain; alleen tijdens dit elf minuten en veertig seconden durende werk ‘Guman’ is naast de klanken van tabla en percussie ook de stem van Zakir te horen. Lloyd speelt op bas en alt fluiten, piano (tot de overgang van ‘Nataraj’ naar ‘Guman’), percussie, uiteraard tenor & alt saxofoon en daarnaast, meteen in het eerste nummer al, op tarogato; een Hongaars folk instrument dat vormgegeven is als een houten sopraansax. Charles wekt door zijn manier van spelen Hongaarse associaties op maar die worden meteen verbreed door de manier waarop beide percussionisten daarop inspelen. Harland speelt tijdens deze sessie piano (laatste nummers), drums en percussie. Zijn dialoog met tabla lokt akoestische, dynamische en muzikale uitdagingen uit die voor een groot deel het geluidsbeeld van deze schijf bepalen. De complexe ritmes van de twee percussionisten botsen echter nergens. De echte Lloyd fan zal een aantal van Charles’ melodieen herkennen. ‘Little Peace’ is ook te vinden op ‘Discovery!’uit 1964, ‘Hymn To The Mother’ stond al op ‘All My Relations’(1995) en op ‘Lift Every Voice’(2002) terwijl ‘Tales Of Rumi’ uitkwam op ‘Canto’(1996). Door de nieuwe trio bezetting worden de oudere composities evenwel getransformeerd tot nieuwe, opnieuw fascinerende versies waarmee zij niet alleen interessant zijn voor luisteraars die met deze CD voor het eerst Lloyd’s sound ontdekken maar ook voor de volgelingen van het eerste uur.

Format: CD ECM 1976 987 5183
Label: ECM Records GmbH