Nebula – Apollo

Michel Wanner | 04 mei 2006

In deze tijd van opperste perfectie; iedereen moet er perfect uitzien, muziek moet perfect klinken en u moet vooral en perfecte financiele partner in de hand nemen, is het wel weer eens fijn om een cd te horen die niet zo perfect klinkt. In de positieve zin van het woord welteverstaan.

NebulaNebula presteert het om een gevoel van weemoed teweeg te brengen Weemoed naar gruizige gitaarrock zoals we die in de jaren ’80 geregeld voorgeschoteld kregen door een illuster gezelschap als Mudhoney en diverse andere bands die nu het predikaat stonerrock opgeplakt zouden krijgen.

Op zich niet vreemd, want uit de bio blijkt dat twee heren van het trio Fu Manchu acte de présence geven bij Nebula. Fu Manchu was dus een alleraardigst stonerrockgroepje, maar dan actief in de negentiger jaren.

Echter door het bestaan van de cultband Kyuss opereerde Fu Manchu een beetje op de achtergrond en kreeg het niet de aandacht die het verdiende.

Afijn, Nebula blijkt ook alweer een aantal jaartjes (sinds 1997) mee te draaien gezien het aantal reeds uitgebrachte releases. Voor mij is dit echter de eerste kennismaking met deze . De beknopte bio noemt producer Daniel Rey als verantwoordelijke voor Apollo en dat trekt bij de insiders direct de aandacht door zijn werk voor onder andere Ramones, Misfits en L7. Ook de eindverantwoordelijke knoppenboer Howie Weinberg moet bekend in de oren klinken bij liefhebbers van Mars Volta, Sonic Youth en Franz Ferdinand.

Genoeg met namen gesmeten, muziek potverdorie! Na een nogal vage start (Orbit), gaat de cd echt van start met Loose Cannon. Fijn nummertje. Al snel denk je dat er een hele horde muzikanten actief is, maar het is echt een trio. Compliment voor de volle sound dus. Fever Frey is een van mijn favorieten en zal de fans van Mudhoney ook kunnen bekoren. Eigenlijk is dit – binnen het genre – een behoorlijk afwisselende cd met de nodige rustpunten (Trapezium Procession). De rode draad is natuurlijk vuige - maar vooral ook psychedelische - gitaarrock en de drie Californiers laten horen dat ze geen groentjes meer zijn op dat gebied. Dit is volgens mij een geweldige live-band. Wie dat ook denkt kan binnenkort z’n oor te luisteren leggen in Brussel of Eindhoven. Voor exacte tourdata zie de website.

Overige infomatie:

CD 14 tracks, 38:05
Label: Sweet Nothing Records