The Notorious BIG – Duets (The Final Chapter)

Timo Schuurbiers | 30 maart 2006

Parental Advisory. Explicit content. Ouders, hou je kinderen binnen. Christopher Wallace, (Brooklyn, NY) is al sinds 1997 dood, maar zijn muziek leeft voort (dé clichézin als je praat over een succesvolle overleden artiest). Als in de muziekhemel pinnen mogelijk zou zijn, dan zou het Dollars regenen.

Notorious B.I.G.Na ‘Life After Death’ (’97) en ‘Born Again’ (’99) is dit het 3e postume album van Wallace. Volgens vele hip hop kenners één van de grootste MC’s ooit. Volgens vele andere hip hop kenners was hij gewoon een bovengemiddelde MC. Dit album is geproduceerd door P. Diddy. Je kan van Puffy Dollar Diddy zeggen wat je wil, maar er verandert veel in goud wat hij aanraakt of zelfs maar aankijkt.

Het arsenaal van bekende rappers (o.a Eminem, Missy Elliot, Mobb Deep en Jay Z) is ook indrukwekkend en opzienbarend te noemen, omdat ze deze keer uit NY én LA County komen. De hypocrisie van de verbroedering tussen East en West zullen we maar zeggen. BIG (East) blijft tot op de dag van vandaag gelinkt aan de dood van Tupac (West) in 1996.

Notorious B.I.G.BIG zou vervolgens zijn vermoord uit wraak. De mythe blijft bestaan, terwijl veel in de richting wijst dat Tupac ooit is vermoord vanwege een ordinaire ruzie tussen gangs, waar Big helemaal niks mee te maken had.

Maar het blijft natuurlijk diplomatiek gezegd ‘erg vreemd’ om de op 24-jarige leeftijd vermoorde BIG door gloednieuwe nummers vermengd met oude beats heen te horen rappen. Toch staan er een aantal zeer goede tracks op waaronder ‘It Has Been Said’, ‘Spit Your Game’, ‘Beef’ en ‘Nasty Girl’. ‘Living In Pain’ ft. Tupac zal vele wenkbrauwen hebben doen fronzen.

Het is vooral een album voor zijn fans. Of hij een goede MC was of is kun en mag je aan dit album eigenlijk niet ontlenen, daarvoor moet je terug in de tijd naar ‘Ready To Die’, maar alsof de duivel er mee speelt, want ‘Ready To Die’ mag niet langer worden verkocht. Volgens de jury van een Amerikaanse rechtbank gebruikte de rapper illegaal muziekfragmenten van het nummer ‘Singing in the Morning’ uit 1992 van de funkband Ohio Players. Ben er van overtuigd dat door deze uitspraak BIG nog groter zal gaan worden dan hij in werkelijkheid ooit is geweest of zou zijn geworden.

22 tracks, 73:31 min
Label: Bad Boy Records
Distributie: Warner