Nabucco

Ferd Op de Coul | 02 maart 2006

Met opera op tv of dvd doet zich, anders dan bij live zaal-produkties, het meedogenloze, want onontkoombare gegeven voor, dat je zoveel close-ups ziet langs komen. Wanneer de “casting director” van zo’n opera er dan niet optimaal in slaagt voor sommige van zijn “dramatis personae” wel de meest geschikte zangeressen of zangers in te zetten.

nabuccoDus types die vokaal soms briljant, maar qua postuur, leeftijd of “uitstraling” nu juist de voor zo’n rol karakteristieke theatrale of fysieke eigenschappen missen, dan heb je daar als toeschouwer toch al gauw wel eens wat moeite mee.

Nu valt dat met de recent verschenen produktie van Verdi´s populaire bijbelse melodrama `Nabucco` door de Stedelijke Opera van de Italiaanse stad Piacenza, eigenlijk nog best mee, al zien de in Babylonie gevangen Israelische `slaven` er niet alleen in de close-ups, maar in de totaal-opnamen bepaald niet onverzorgd of door kommer en kwel geteisterd uit, in tegendeel.
De dames en heren van het operakoor te Piacenza ogen prima, gezond en soms zeer welgedaan, maar een kniesoor die daar op let, want muzikaal – natuurlijk ook dat onverwoestbare `tweede volkslied` van Italie, het roemruchte ´Slavenkoor´, komt muzikaal prachtig uit de verf. Alleen is het koor in het algemeen nogal statisch met weinig gevoel voor theatrale dramatische expressies en beweging, in beeld gebracht.

Waaruit eens te meer blijkt dat koren regisseren bij opera’s als deze een van de lastigste opgaven is waar een regisseur mee te maken krijgt. Jammer, want de solisten zijn hier goed tot voortreffelijk, met aan top de sopraan Andrea Gruber als Abigaille, de snode, machtsbeluste bastaarddochter van koning Nabucco. Ook de titelrol van bariton Ambrogio Maestri maakt indruk, vokaal en dramatisch, maar hij wordt zo mogelijk overtroffen door de Georgische bas Paata Burchuladze als de hogepriester Zaccaria.

Het regionale orkest in de bak, van de Stichting Arturo Toscanini is geen top-orkest. Meer slagvaardigheid dan dynamische contrasten, ook door de Israelische dirigent Daniel Oren (nomen est omen) die het ensemble heel enthousiast weet aan te vuren, dansend soms en springend als Leonard Bernstein en als twee druppels water lijkend op de Armeense componist Aram Khatsjaturian.

Decors en costuums zijn fantasierijk en maken Verdi’s derde opera ook als kijkspel de moeite waard. Met de geluidskwaliteit is niets mis in deze door de RAI gemaakte opname uit 2004.

Nabucco, opera van G. Verdi.
Stedelijke Opera van Piacenza.