John Heard & Co. - The Jazz Composer`s Songbook

Jan de Jeu | 15 december 2005

Hoewel John Heard al 65 jaar oud is en dus wel degelijk tot de veteranen van de jazz gerekend kan worden, is hij een relatief weinig bekend muzikant. Dat heeft niets te maken met het aantal opnamen dat hij gemaakt heeft want dat zijn er inmiddels meer dan 400 en wel met grootheden als Count Basie, Ahmad Jamal,Art Pepper, Lionel Hampton, George Duke en Oscar Peterson.

Evenmin hangt het samen met de kwaliteit van zijn spel, tenslotte noemde collega bassist Don Thompson hem tegenover een jazz criticus eens “one of the best bass players I’ve ever heard”. Om er vervolgens aan toe te voegen; “The only person who doesn’t know it is John”. Toch is dit pas de tweede release met hem als leider en dat heeft alles te maken met zijn verlegen karakter.

Daarnaast speelt nog mee dat hij kort na zijn 50e verjaardag uit de muziek stapte voor zijn grote liefde het schilderen en in een later stadium het vormgeven van sculpturen hetgeen zijn vingertoppen ruïneerde. Ook al had hij in die periode willen spelen dan was dat niet mogelijk geweest.

De eerste maal dat hij als leider van een ensemble een plaat opnam was in 1983 voor het kleine ITJ label uit Los Angeles dat inmiddels zelf al lang ter ziele gegaan is. En nu is er dan deze release van het relatief nieuwe label van Stewart Levine en Bernie Grundman (Straight Ahead Records) dat hem na 22 jaar voor de tweede maal de kans geeft om als leider zijn kunnen te tonen. Daartoe heeft hij naast saxofonist Herman Riley en  trompettist Nolan Shaheed een tweetal jongeren om zich heen verzameld – pianist Danny Grissett en drummer Lorca Hart zouden qua leeftijd zijn kleinzoons kunnen zijn – die in staat zijn om met een ‘open mind’ de werken van enkele grote Amerikaanse jazz componisten zoals Horace Silver (Doodlin en Soulville), Thelonius Monk (Ruby my dear), Sonny Rollins (valse hot) en Wayne Shorter (Lester left town) te vertolken. Recorded and mixed directly to two track. Zowel artistiek als klankmatig een absolute aanrader.

Classic Records
Straight Ahead Jazz
Jaartal 2005