Jacintha - Jacintha is her name.

Jan de Jeu | 21 juli 2005

Alsof deze dame introductie behoeft. Nee, de titel verwijst dan ook – zoals de subtitel “A Tribute to Julie London” al aangeeft – naar een album van de zangeres die in de zestiger en zeventiger jaren bekend werd met haar langzame, rustige songs getiteld “Julie Is Her Name”.

Jacintha - Jacintha is her nameJacintha’s stem wordt gekenmerkt door eenzelfde directheid en ongekunsteldheid  en songs als Julie’s grootste hit “Cry Me A River”, hekkensluiter op deze compilatie van songs, passen dan ook perfect bij Jacintha’s zwoele, sexy, intiem en verleidelijk klinkende stem waarvan de warmte en romige klank bij mij onveranderlijk associaties oproepen met zoete, dikke, warme vloeibare chocolade.

Het album bestaat uit twee op 45 RPM snelheid door Bernie Grundman op zijn buizen systeem gemasterde 180 gram LP’s nadat opname en mixing gebeurd waren van 20 tot 24 november 2002 bij Ocean Way Recording in Hollywood, California, USA. Het resultaat is een schitterende intieme opname waarbij Jacintha bijna tot in de gehooringangen kruipt. De audiofiele kwaliteiten van de schijven worden nog onderstreept door de minimalistische arrangementen en instrumentatie. Net als bij Julie’s album het geval was is door arrangeur / pianist Bill Cunliffe ook hier bij het merendeel van de songs uitgegaan van een basis bestaande uit gitaar – 7 string guitar bespeeld door Ron Eschete – en bas die hier gehanteerd wordt door Darek Oleskiewicz. Darek’s bas valt vooral op in “Round Midnight”. Bij enkele songs is er een trio te horen en een aantal gebruiken de combinatie van twee instrumenten; Harry Allen’s sax en Darek’s bas in “Willow Weep For Me”, sax en piano in “Something Cool” en piano en bas in “Cry Me A River”.

Een heerlijk album voor de late avond waarbij alleen het nummer van The Doors “Light My Fire” een beetje tegenvalt en niet oproept wat de titel impliceert. Daarentegen komen er wel degelijk gedachten boven bij het horen van “Don’t Smoke In Bed”. Hetgeen overigens bij mij verwarring oplevert want tot nu toe was deze song voor mij altijd gekoppeld aan de stem van de Canadese Holly Cole. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Format  2 half speed ( 45 rpm) gemasterde 180 gram LP’s  GRV1014-1
Label   Groove Note