Die Welttraumforscher – 21 Welttraum Standards

Timo Schuurbiers | 21 april 2005

Je denkt niet direkt aan Zwiterland als je tegenwoordig een muziek CD opzet. Het eenmans muziekgenootschap van Zwitser Christian Pfluger denkt daar totaal anders over en timmert al enige jaren succesvol aan de weg. Om precies te zijn sinds 1981. Muziek werd in die tijd opgenomen op casettebandjes en vervolgens via het eigen Monif label verspreid. Halverwege de jaren tachtig wordt het een en ander ook op vinyl uitgebracht en sinds 1993 wordt het medium CD ook ingezet om de schare groep fans te behagen. Hebben we hier te maken met een échte purist?

Klik hier voor een vergrote afbeeldingWie denkt dat deze dubbel CD een compilatie is van de afgelopen 25 jaar, heeft het mis. Hij is uitgebracht om vooral het grotere publiek te bereiken en er is dus logischerwijs gekozen om de meer toegankelijkere nummers van die Welttraumforscher hiervoor te gebruiken. Je voelt de kilheid van de jaren tachtig terug in zijn muziek, maar er is ook ruimte voor vrolijk klinkende nummers.
Vooral CD 1 is erg divers (instrumentaal en soms met tekst). Je krijgt af en toe het idee, dat hij het zó toch niet bedoeld kan hebben. Er staan ook twee video’s op CD 1. Erg grappig om die te aanschouwen. Op CD 2 zijn een aantal tracks van "Die Welttraumforscher" (The World Dream Researchers) onder handen genomen. Deze remixen zijn reeds in 1999 via het Gagarin Records label uit Hamburg in beperkte oplage (1000 stuks) uitgebracht.

Quote: Die Welttraumforscher are working with those things they have and not with those things they would like to have. Een perfecte samenvatting van deze 2 CD’s, welke je langzaam op je in moet laten werken.

Als het doel met betrekking tot het uitbrengen van deze CD waar is, dan is het bij mij toch aardig gelukt. Lang leve de casettedeck. Lang leve Christian Pfluger.

CD 1: 21 tracks: 48:23 + 2 video’s
CD 2: 13 tracks: 46:34