Count Basie & His Orchestra - “88 Basie Street”

Jan de Jeu | 14 april 2005
Deze op 11 en 12 mei 1983 in Hollywood door Allen Sides voor het Pablo label van Norman Granz – tevens verantwoordelijk voor de productie - opgenomen sessie draai ik al jaren op LP. Het levert hem zijn negende grammy op en ook heden ten dage blijft het een geweldige plaat van The Count. Het is de bekende mix van swing en blues waar Basie zich aan het eind van zijn leven op richt. Hij zit tijdens de opnamen al in de rolstoel en zal in het daarop volgende jaar aan pancreas kanker sterven.

Count Basie & His Orchestra ; “88 Basie StreetGedurende de eerste opnamedag worden met de bigband de nummers "Bluesville", "88 Basie Street", "The Blues Machine" en "Katy"- als hommage aan Basie’s vrouw – op tape vastgelegd. Granz – liefhebber van ‘jam session’ opnamen - vraagt de ritmesectie, bestaande uit Cleveland Eaton op bas en Dennis Mackrel op drums, om de volgende dag samen met Basie terug te komen en hij nodigt daarnaast de solisten Joe Pass (gitaar), Bob Summers (trompet & flugelhorn), Kenny Hing (tenorsax) en Chris Woods (altsax & fluit) uit om gezamenlijk de nummers "Contractor’s Blues" en "Sunday at the Savoy" in te spelen. Het resultaat mag gehoord worden; ruimte voor Joe Pass om op gitaar te excelleren en extra aandacht voor het overbekende subtiele pianospel van The Count.

Ook de bigband nummers zijn echter de moeite waard met de elektrische basgitaar van Cleveland Eaton die een eigentijds tintje aan de muziek geeft en met saxofonist Eric Dixon die voor bop-geïnspireerde solo’s zorgt in o.a."Contractor’s Blues".

Het XRCD proces geeft de opname een grote presentie en laat meer dynamiek horen dan ik me van de standaard CD meen te herinneren. Dit komt bijvoorbeeld goed tot uitdrukking bij het invallen van de trombones van Booty Wood, Grover Mitchell, Dennis Wilson en Bill Hughes in het openingsnummer. Het klinkt allemaal ook iets warmer waarmee het dichter tegen de LP versie aanligt. En hoewel ik de trompetten op de LP mooier vind klinken – de XRCD maakt ze een fractie te helder - zal ik naast de LP ook deze XRCD met enige regelmaat uit de kast blijven trekken.

Format: (XR)CD: JVCXR-0021-2
Label: JVC Disc America Company
2750 Barrett Lakes Blvd