Michael Jackson - The One

Redactie HiFi.nl | 22 april 2004

door Luc van Gaans

In navolging van The Beatles en Elvis die met hun cd’s vol met nummer 1 hits hun suprematie op de wereldmuziekmarkt hebben onderstreept kon een derde grootheid natuurlijk niet uitblijven. Ook Michael Jackson heeft het nodig gevonden om met een dergelijke formule de doelgroep te bestormen.

Michael JacksonKwamen er eerst al een cd uit met nummer 1 liedjes en een DVD met nummer 1 videoclips, nu is het kennelijk tijd geworden voor de bijbehorende documentaire. Groots aangekondigd, maar het blijkt een farce van de eerste orde. Jackson treedt als executive producer op in zijn eigen ongepaste lofzang.

Het is me wat met ‘Wacko Jacko’: de hele wereld valt over hem heen in verband met vermeende praktijken met kinderen en zijn financiele positie schijnt niet bepaald rooskleurig te zijn. Michael heeft dus een steun in de chirurgisch opgeknapte rug nodig. En geld! Een charme offensief en allerhande truc`s zijn daarom uit de kast geplukt om Jackson weer op de kaart te zetten.
Bij het opstarten van de ‘the One’ worden daarom onmiddellijk de neuzen dezelfde kant uit geduwd: “Michael Jackson is nog steeds de grootste”. Zo, die zit! En heb je deze uitspraak gemist? Geen nood, er zullen er nog vele volgen!

De DVD is eigenlijk een CBS documentaire die in januari 2004 in de ether werd gebracht. De oorspronkelijke duur ervan (zo’n 2 uur) werd voor de DVD release teruggebracht tot slechts een krappe 40 minuten. Vreemd, nietwaar? Maar eigenlijk niet zo gek bekeken, want na 40 minuten ben je al doormoe van het ge-hielenlik van de sterren die hun zegje doen over Michael. Superlatieven schieten tekort om Jackson te beschrijven. Alleen Quincy Jones (producer van het zeer vermaarde album ‘Thriller’) komt nog met enkele zinvolle bijdragen. De overige coryfeeen (zoals Beyonce Knowles, Mary J. Blige, Missy Elliot, Carson Daly en Wyclef Jean) hebben kennelijk nog geld tegoed van Michael.

Tussen het gewauwel door is er nog wat ruimte voor muziek. Fragmenten van beroemde videoclips vloeien soms naadloos over in een live-uitvoering van hetzelfde nummer. Dat is leuk, ware het niet dat er steeds hinderlijk doorheen wordt gesproken. Er wordt even uitgewijd over de gitaarsolo van Eddie Van Halen in ‘Beat it’, maar de solo zelf komt voorbij op de achtergrond. Typerend voor het vermoeiende karakter van deze productie.

Michael JacksonNaast beelden van spraakmakende optredens van Jackson (zoals de uitvoering van ‘Billy Jean’ tijdens de Motown 25th anniversary TV special) bevat deze DVD helemaal niets nieuws onder de zon. Ik vraag me dan ook werkelijk af voor wie het bedoeld is. De echte fans kennen deze beelden waarschijnlijk als lang en hebben geen behoefte aan de eindeloze ophemeling van hun held. En voor hen die willen mijmeren bij die fantastische videoclips uit de ‘Thriller’ en ‘Bad’ periode: besteed je geld goed en koop liever ‘the Ones’ DVD. Dan zie je de Michael Jackson zoals hij ook herinnerd moet worden: lekkere swingende muziek en baanbrekend.

Michael Jackson – The One
Sony Music Entertainment/Epic Records
Produced by Anna Kim