Pirates of the Carribean: The curse of the Black Pearl

Jan Luijsterburg | 11 maart 2004

Deze DVD is precies wat ervan verwacht mag worden: een staaltje technisch perfect topentertainment voor een gigantisch publiek. Een achtbaanritje Disneyland met alles erop en eraan, resulterend in een kaskraker zoals Disney die al een tijdje niet meer had.

PiratesDe DVD versie biedt een onovertroffen beeld- en geluidskwaliteit, en maar liefst 10 uur aan extra`s.

Het verhaal is gebaseerd op een bestaande attractie in het pretpark in Florida. Dat klinkt niet als een aanbeveling, maar scenarioschrijvers Tedd Elliott en Terry Rossio, bekend van Shrek, zijn meesters in het uitwerken van een simpel gegeven tot een bruisende en humoristische wervelwind van ideeen. Horror, zwaardgevechten, klassenstrijd en romantiek, ingredienten genoeg om een verloren gewaand filmgenre overtuigend te reanimeren.

Het verhaal draait, zoals de titel aangeeft, om een vloek op het beruchte piratenschip The Black Pearl. De bemanning heeft piraat Jack Sparrow (Johnny Depp) op een onbewoond eiland achtergelaten om onder leiding van kapitein Barbossa (Geoffrey Rush) een schat van Azteken Goud te verbrassen. Het levert ze een pittige vloek op: ze zijn levende doden tot alle goudstukken terug in de kist zijn. Gouverneursdochter Elizabeth (Keira Knightley) wordt door de piraten ontvoerd, want haar ketting hoort bij de schat. Sparrow probeert met de zwaar verliefde Will Turner (Orlando Bloom) Elizabeth te bevrijden en The Black Pearl te heroveren. Vechten met ondoden valt echter niet mee, want iemand die al dood is krijg je niet tot sterven. De rest is puur spektakel.

Hoe er naast een film van 137 minuten wel tien uur aan extra`s op twee enkelzijdige schijfjes passen wordt snel duidelijk. Er zijn maar liefst drie commentaarkanalen toegevoegd, dus dan heb je al een kleine zeven uur te pakken. Ze worden volgesproken door respectievelijk: regisseur Gore Verbinski (bekend van de remake van The Ring) en acteur Johnny Depp, de scenarioschrijvers en tot slot producent Jerry Bruckheimer (Pearl Harbor, Armageddon) met acteurs Jack Davenport en Keira Knightley. Wat ik hoorde was erg informatief en vermakelijk, maar ik moet u bekennen dat ik niet alles beluisterd heb.

Pirates of the Carribean: The curse of the Black PDe tweede DVD bevat de bekende keur aan `making of` filmpjes die bij dit soort spektakelfilms altijd erg interessant zijn. De betoverde piraten zijn bij maanlicht steevast in hun afgestorven toestand te zien, als driekwart vergane lijken. Het fragmentje waarin Barbossa drinkt, en het vocht langs zijn verrotte buik weer naar buiten stroomt is een mooi
 voorbeeld. Hoe dat allemaal met computers voor elkaar kwam wordt uitvoerig getoond. Ook zijn er bloopers, niet gebruikte scènes en heel aardige videodagboeken van een paar crewleden. Erg leuk is een documentaire uit 1968 over de attractie die model stond voor de film. Een soort Fata Morgana van de Efteling, waar je met bootjes langs het verhaaltje vaart. Mede door de leeftijd van het filmpje erg aandoenlijk, met Walt nog in levende lijve. Het multimediaspektakel wordt compleet gemaakt in de PC, met allerlei via internet ontsloten toevoegingen.

Pirates of the Carribean: The curse of the Black PEr zitten talrijke paaseieren (in goed Nederlands `easter eggs`) verstopt in de menu`s, ook een bekend geintje bij populaire DVD`s. Eentje wil ik u graag verklappen. Een klein interviewtje met Keith Richards van de Stones zit verstopt in het menu `Scène-ontwikkeling Moonlight Serenade`. Als je wat heen en weer navigeert door de opties licht er een gouden tand op in een doodshoofd. Erg leuk hoe Richards commentaar levert op het herhaaldelijk door Johnny Depp vermelde feit dat hij deze oervader van de Rock als inspiratie gebruikte voor zijn rol. Al heeft Depp nog niet de doorleefde groeven in zijn kop, de grijns, de zwartomrande ogen, en de slepende manier van praten hebben inderdaad een opvallende gelijkenis.

Aanvullende Informatie
VS, 2003
Speelduur hoofdfilm: 137 minuten