Emerson, Lake & Palmer

Jan de Jeu | 23 oktober 2003

Emerson, Lake & Palmer - Pictures At An Exhibition

Emerson, Lake & Palmer - Pictures At An ExhibitionIn de zeventiger jaren van de 20e eeuw streven veel pop en rock groepen er naar om met weinig bandleden een grote hoeveelheid geluid op het podium te zetten. Dit wordt onder andere mogelijk gemaakt door de komst van de Moog synthesizer met zijn 28 miljoen klankvariaties. Dat niet iedereen even goed raad weet met dit onuitputtelijke scala aan mogelijkheden blijkt wel uit het grote aantal bands dat jammerlijk ten onder gaat. Een uitzondering hierop wordt gevormd door de Britse band Emerson, Lake & Palmer.

De band ontstaat in 1970 en wordt gevormd door de van de Britse groep ‘The Nice’ afkomstige Keith Emerson op keyboard, de ex ‘King Crimson’ guitarist / zanger Greg Lake en de drummer / percussionist Carl Palmer van ‘Atomic Rooster’. Tussen 1970 en 1979, het jaar waarin het trio vanwege persoonlijke conflicten en onoverbrugbare verschillen aangaande de te volgen muzikale richting uit elkaar gaat, nemen ze meerdere albums op waaronder een aantal concept albums zoals het uit 1973 daterende ‘Brain Salad Surgery’. Hun stijl is beïnvloed door jazz, hard rock en klassieke muziek, kenmerkt zich door de dominante rol die het orgel en de synthesizer van Emerson in het totaalbeeld spelen en kan omschreven worden als symfonische rock.

Na het debuutalbum ‘Emerson, Lake & Palmer’ uit 1970 en het tweede album ‘Tarkus’ uit 1971 verschijnt in 1972 hun derde album: ‘Pictures At An Exhibition’. Het is ELP’s interpretatie van een uit 1874 daterende pianocyclus van de Russische componist Modest Petrovich Moussorgsky (1839-1881). Naar aanleiding van het overlijden van een vriend van de componist, de schilder / architect Victor Hartmann, wordt er in de imperiale bibliotheek een overzichtstentoonstelling van diens werken gehouden waarbij gevoelsmens Moussorgsky diep geraakt wordt door de schoonheid van de aquarellen. Uit de tien meest favoriete schilderijen creeert hij een piano suite waarbij hij variaties van ‘Promenade’ gebruikt als intermezzo’s tussen de eerste vijf muzikale beschrijvingen van zijn visie.

Het is de verdienste van Emerson, Lake & Palmer dat zij met hun versie van progressieve rock vele jongeren in contact gebracht hebben met de klassieke muziek en hun derde album is daar wel het duidelijkste voorbeeld van. Wanneer ik in 1972 het album voor het eerst hoor en vervolgens aanschaf, op een Duitse Island persing, heb ik nog nooit een noot van Moussorgsky gehoord. Muzikaal gezien prefereer ik op dat moment de twee eerdere albums maar de live ambiance voegt iets toe aan de muziek waardoor ook dit album de moeite waard wordt. Zoals gezegd, toetsenist Keith Emerson drukt zijn stempel op de muziek - niet zo gek in een voor piano geschreven stuk – maar ook Lake en Palmer laten zich niet onbetuigd. ‘The Sage’ laat een fraaie gitaarsolo van Lake horen. Over de door Lake geschreven en gezongen tekst in dit nummer lopen de meningen uiteen maar in mijn beleving, die ten dele gevormd is door jeugdsentiment, past de tekst prima. Waarschijnlijk ook omdat ik de klassieke interpretatie pas veel later hoor en deze ELP versie voor mij dus de originele uitvoering is. Palmer excelleert onder andere in ‘The Gnome’ en ‘The Hut of Baba Yaga’. Het als toegift gespeelde stuk ‘Nutrocker’ is zeer genietbaar zolang ik me tenminste niet bedenk dat het geïnspireerd is op de Notenkraker suite van een andere grote Russische componist; P.I. Tchaikovsky(1840-1893)

De door Eddy Offord in maart 1971 in Newcastle City Hall gemaakte opname blijkt klankmatig van een hoger niveau dan ik jarenlang gedacht heb. Voordat ik de 180 gram re-issue van Speakers Corner Records op de draaitafel leg draai ik eerst nog eens mijn oude 120 gram persing. De doffe hoes – compleet met prijsstikker; 14,50 D-Mark - met flets geworden aquarellen steekt schril af tegen de glanzende kleurenpracht van de heruitgebrachte schijf. Het verschil in geluidskwaliteit is navenant. Het geluid is helderder met meer detaillering en de dynamische verschillen zijn groter. De contouren van de Music Hall en de aanwezigheid van het publiek zijn duidelijker waarneembaar. Op deze wijze is het heerlijk om af en toe even terug te blikken in de tijd.

Over de LP:
Emmerson, Lake & Palmer; Pictures At An Exhibition
Cotillion 66666