Joe Jackson

Jan Luijsterburg | 05 juni 2003

Joe Jackson - 25th Anniversary Special

Joe Jackson - 25th Anniversary SpecialJoe Jackson is zijn succestijd dunnetjes aan het overdoen. Momenteel is de oorspronkelijke Joe Jackson Band weer bijeen, en daarvoor had hij een uitvoerige reünie met de band waarmee hij Night and Day maakte. Zo kwam er een Night and Day II, en de tournee waarvan deze DVD een verlag bevat. Het materiaal is opgenomen tijdens concerten in Seattle en Portland in april 2001. Informatie van de website www.joejackson.com, de DVD zelf vermeldt niets hieromtrent. Mooi repertoire nog steeds, fris en vakkundig vertolkt, in veelal nieuwe arrangementen. Dat het hier een jubileumfeestje betreft blijkt alleen uit het afzichtelijke hoesje, dat helaas wel een beetje de toon zet voor de DVD.

Het lijkt erop dat de makers vooral erg bang waren dat de kijker zich zou kunnen gaan vervelen. Niet alleen werd het ruim twee uur durende concert teruggebracht tot een klein uurtje. Ergerlijker is dat vrijwel ieder nummer voortijdig afgebroken wordt voor een fragmentje interview. Terwijl er een apart interviewonderdeel aanwezig is dat weer continu voor fragmenten repetitie onderbroken wordt. Het concertverslag wekt de indruk voor de Amerikaanse televisie gemaakt te zijn. De opnames zien eruit alsof een stel hyperactieve kinderen met digitale videocameraatjes het podium op gestuurd zijn. Het beeld staat geen moment stil, de cameramensen lijken continu kopje te duikelen, te dansen of op het zoomknopje te duwen. Het steeds wisselende gezichtspunt, bijna uitsluitend op het podium gefilmd (niet uit de zaal) staat een live-beleving erg in de weg. Het beeld is niet bijster scherp en slecht uitgelicht. De bleke kop van mannetje Joe is vaak een overbelichte witte vlek in het donker.

In de begintijd van de CD had je mensen die alleen CD`s wilden kopen met de aanduiding DDD. DTS lijkt soms een dergelijke status te krijgen. Op deze DVD is er DTS, Dolby 5.1 en 2.0, maar de geluidsmix wordt daar niet beter van. De conga`s van Sue Hadjopolous liggen er onnatuurlijk bovenop, veel dingen die je ziet zijn niet te horen, en de klank is transparant maar aan de scherpe, metalige kant. Het instrumentarium, bestaand uit slagwerk, bas, strijkers en keyboards (geen gitaar), werkt dit wel enigszins in de hand, maar ik heb dit materiaal toch wel heel wat beter horen klinken, ook live. Je hoort vaak een partij plotseling uit het niets naar voren geschoven worden, waarmee de geluidsmixer een hoofdrol opeist. De mond van Jackson lijkt ook vaak niet helemaal synchroon te lopen met het geluid. Het past allemaal totaal niet bij de integere en gedreven uitstraling die hij in de interviews heeft. Hij wil vernieuwend zijn, het publiek verrassen. Deze productie helpt dan niet.

Maar als gezegd, ondanks alle kanttekeningen blijft de muziek overeind en valt er best te genieten van het enthousiaste optreden, dat een betere registratie verdiende. Leuk is ook het `voorprogramma` bij de show, waarin Jackson gedurende 23 minuten een hoofdstuk voorleest uit zijn boek A Cure for Gravity. Een droogkomisch verslag van een optreden in het prille begin van zijn muzikale loopbaan.

Over de DVD:
Speelduur concert: 58 minuten
Extra`s: interview (7 minuten), fragment A cure for gravity (23 minuten)