REVIEW

Jackson & MacKenzie

Jan de Jeu | 12 mei 2003

William Jackson & MacKenzie - Notes from a Hebridean Island

Notes_from_a_Hebridean_Island_07-05-03William Jackson is een internationaal bekend harpist, multi-instrumentalist, componist en producer. Al jaren geldt hij als een boegbeeld van de Schotse muziek. Zijn primaire instrument is de Schotse harp ofwel Clarsach maar hij speelt ook wire strung harp, flute, whistle, uillean pipes en piano. Daarnaast is hij als muziek therapeut werkzaam met o.a. autistische kinderen. In zijn composities brengt hij traditionele- en klassieke muziek nader tot elkaar. Hij heeft geschreven voor The Scottish Chamber Orchestra maar ook voor televisieproducties van BBC, The History Channel en Scottish Television. Eerdere CD’s van hem verschenen op Mill Records en Linn Records. Op Linn waren dat Celtic Experience Volume 1, 2 en 3 en het album Inchcolm.

MacKenzie is een vocale groep bestaande uit de drie gezusters MacKenzie; Eilidh, Gillian en Fiona. Zij zingen Gaelic songs en zijn afkomstig uit het dorpje Gress, gelegen op het eiland Lewis dat deel uit maakt van de Hebrides. Zij zingen al sedert hun jeugd met elkaar maar als trio doen zij dat formeel pas sedert 1996. Daarnaast hebben zij elk hun eigen solo carrière en maken zij deel uit van andere bands en groepen. Hoewel al jarenlang blootgesteld aan een grote verscheidenheid van culturele en muzikale invloeden blijft de belangrijkste invloed op hun muziek die van de Gaelic Music en die van de cultuur van hun eiland. Eerdere CD’s van het trio waren Camhanch en Fama Clamosa, beiden uitgebracht op het van The Isle of Skye afkomstige Gaelic label Macmeanmna. De producent van het in 2002 uitgebrachte tweede album was Calum Malcolm, de man die in 2001 voor Linn het album ‘Notes from a Hebridean Island’ geproduceerd had.

Zoals gezegd is ‘Notes from a Hebridean Island’ eerder door Linn uitgebracht in 2001 als de HDCD met het nummer AKD 145. De hier gerecenseerde, fraai opgenomen, stereo hybride HDCD / SACD draagt nummer AKD 197 en is, buiten de vermelding dat het hier gaat om een Super Audio CD, nauwelijks van zijn voorganger te onderscheiden. De originele tekst is gehandhaafd en de cover wordt gesierd door dezelfde foto van St. Cyrus Nature Reserve, Angus. Een prachtige foto die de pure schoonheid van de ruige rotsenkust toont en als zodanig een perfecte verbeelding is van wat in nulletjes en eentjes opgeslagen ligt op de goudachtig glanzende schijf. Net als de foto reflecteert ook de muziek de schoonheid, stilte en solitude van de Hebrides.

William_Jackson_07-05-03Het fraaist gebeurt dat voor mijn gevoel in de drie nummers waarin de drie dames aan bod komen. Als eerste is dat in het tweede nummer van de CD; ‘Anna Bheag’. Zoals bij zoveel Gaelic songs het geval is, is het een lied dat gezongen werd tijdens het ‘waulking’ proces; een onderdeel van de fabricage van tweed. Het gaat over een veelgebruikt thema; het vinden van een man, in dit geval voor Anna. De bitterzoete stemmen van de drie zussen lenen zich prachtig voor dit lied. In de verte doen ze me denken aan een oude LP uit mijn collectie waarop de fragiele, breekbare stemmen van de Canadese zussen Ann & Kate McGarrigle te horen zijn. Op het vierde nummer ‘Ba Mo Leanabh’ zingt één van de zusjes een groot deel solo. Slechts in het middenstuk worden de stemmen begeleid door de harp van William Jackson. De derde keer dat hun stemmen te horen zijn is in de twee traditionals die gezamenlijk als nummer elf op de SACD staan; ‘Chaidh mi’n Traigh a Déanamh Maoraich’ oftewel ‘I went to the Beach to collect Shellfish’ en ‘Co Bheir Mi Leam’ hetgeen zoveel betekent als ‘Who shall I take with Me?’ Dit is het meest levendige nummer dat de dames ten beste geven. Niet zo verwonderlijk wanneer u zich bedenkt dat deze songs bedoeld waren om wat ritme te brengen in het langdurige proces van ‘waulking the tweed’. Iain MacInnes bespeelt Highland Pipes en Small Pipes en eist gedurende de instrumentale stukken de meeste aandacht voor zich op. Dit in tegenstelling tot William Jackson zelf, die zich op deze SACD tevreden lijkt te stellen met voornamelijk een ondersteunende rol. Alleen in ‘Rory Dall’s Sister’s Lament’ is hij solo te horen. Een prachtig langzaam nummer. De ‘fiddle’ van Aidan O’Rourke is solo te horen in ‘Blue Ribbon, Scottish Measure’ terwijl in het laatste nummer ‘Looking South Over the Border’ de accordeon van Ian Lowthian centraal staat. Hoewel dit door hemzelf gecomponeerde nummer de enige niet traditionele van de verzameling van veertien songs is, heeft hij alle kenmerken van de traditional in zich en misstaat hij in dit gezelschap geenszins. Dat ik James MacIntosh (percussie), Tony McManus (gitaar) en Calum Malcolm (bas, keyboards) nog niet genoemd heb zegt niets over hun kwaliteiten op deze schijf. Zij schitteren in meerdere instrumentele stukken. Al met al een juweeltje temidden de, bij mij slechts irritatie opwekkende, ‘over’ gestileerde en gepolijste eigentijdse pseudo Celtic producties à la Michael Flatley en consorten.

Over de CD :
Notes from a Hebridean Island
William Jackson & MacKenzie
Linn Records SACD AKD 197
www.linnrecords.com


EDITORS' CHOICE