Ministry

Michel Wanner | 03 februari 2003

Animositisomina

Releasedatum: 17-02-03

Een nieuwe Ministry-schijf verschijnt niet elk jaar dus de verwachtingen zijn meestal hooggespannen wanneer Al Jourgensen en Paul Barker in een studio worden gesignaleerd. Voor wie niet bekend is met de muziek van deze muziekterroristen volgt hier een kort lesje geschiedenis.

Al Jourgensen begon reeds in 1979 met Ministry als een post-punk danseenheid die zijn liefde voor snelle, agressieve muziek verenigde met elementen uit de Britse New Wave-scene (Wire, Killing Joke, the Slits). Begin jaren ’80 werkte hij met producer Adrian Sherwood aan verschillende projecten voor Sherwood’s On-U Sound label voordat hij bij Warner Bros tekende. Na de eerste release op WB, Twitch, ontmoette Jourgensen Paul Barker toen eerstgenoemde de productie deed voor de band (the Blackouts) van laatstgenoemde. Dit alles voor het in Chicago gevestigde Wax Trax!-label. De twee kwamen tot  (muzikale)vriendschap door hun gezamenlijke passie voor Britse post-punk en noise. In 1988 verscheen The Land Of Rape And Honey, al snel (1989) gevolgd door The Mind Is A terrible Thing To Taste. Beide titels worden beschouwd als grondleggers van de Amerikaanse industrial-rock scene. Door een langdurige samenwerking met Wax Trax! Kon het duo een scala aan platen uitbrengen in diverse gedaantes, zoals Revolting Cocks, 1000 Homo DJs en Pailhead.

Toen bleek dat het muzikale landschap vervuild was met parasieten die meer begaan waren met hun kapsel dan met de rauwe muzikale kracht van Ministry, namen Barker en Jourgensen Psalm 69 op. Deze rechttoe rechtaan gitaar, bas en drum plaat resulteerde in hun eerste platinaschijf en werd beloond met een een hoge plaats op de bill van de Lollapalooza toer. Daarna werd het even stil en pas in 1995 verscheen Filth Pig met onder andere de Bob Dylan-cover Lady Lay. Na wederom een betrekkelijk lange stilte liet Ministry in 1999 van zich horen middels Dark Side Of The Spoon, waarna er eind kwam aan het contract met Warner Bros. Om nog wat geld te verdienen aan Ministry bracht WB in datzelfde jaar nog de compilatie Greatest Fits (met daarop 1 nieuw nummer What About Us) uit.
In 2001 tekenden Barker en Jourgensen een contract met Sanctuary. Het eerste wat op dit label verscheen was het live cd/dvd-document Sphinctour (2002) met daarop opnamen van de Filth Pig-toer 1996.

Nu is er dan eindelijk de eerste echte nieuw schijf Animositisomina sinds 4 jaar. De hartslag gaat een beetje omhoog als het laatje van de cd-speler naar binnen schuift, maar gelukkig laat opener Animosity meteen horen dat er maar één Ministry is. Dit nummer had zo op Psalm 69 kunnen staan wat niet inhoudt dat het gedateerd klinkt, maar dat het rauw en venijnig de luidsprekers verlaat. Ook Unsung ligt in dezelfde lijn en eigenlijk doen de eerste vijf nummers dat. Zonder op elkaar te lijken overigens. Als track 6 begint waan ik me weer even in de jaren ’80, aangezien dat namelijk een cover is van Magazine (The Light Pours Out Of Me). Dansplaat, wat een lekkere dansplaat. Het navolgende Shove blijft een beetje in de new-wave sfeer, terwijl Impossible meer de experimentele kant opgaat. Stolen is lekker noisy en het afsluitende Leper neemt je uiteindelijk mee op een trip (op te vatten volgens eigen referentiekader) van ruim negen minuten.

Al met al een prima muzikaal begin van 2003 en ik ben blij dat er ook nog bands zijn met een EIGEN sound. Animositisomina: onmiskenbaar Ministry!

Over de CD
Sanctuary/Mayan Records/Suburban (Zie ook: http://www.suburban.nl)