Thorens TD190 en Pro-ject 1.2 Comfort

René van Es | 23 november 2002 | Pro-Ject HiFi

Kent u dat gevoel. U loopt in uw kelder of op uw zolder en daar staat die enorme doos met langspeelplaten. Uw vingers wandelen langs de grote gekleurde hoezen en herinneringen komen boven. Iron Maiden, u had toen nog lang haar. Cat Stevens, uw eerste voorzichtige echte zoen. Led Zeppelin, luchtgitaar spelen in de jongenskamer. The Bee Gees, zwijmelen boven de Popfoto. En wat later James Last in Concert, muziek welke zou leiden tot een romantisch samenzijn met de persoon die nu uw partner is. Al die vervlogen tijden kunnen tot leven komen. Door gewoon een platenspeler aan te schaffen. Niet voor duizenden euro’s, maar voor een normale prijs. Want wat u zoekt is Fun Fun Fun op herfstige momenten. Zwijmelen en elkaar in de ogen zien, momenten herinneren. Het kan. Met Thorens en met Pro-ject. Een verslag van handig, gemakkelijk en vervlogen tijden.

Thorens TD190 en Pro-ject 1.2 Comfort

Hardware2222

Hardware222De Thorens TD190 is licht in gewicht en met een licht plateau. In de eenvoudige plastic arm zit een Ortofon OMP-10 element gemonteerd met een waarde van ongeveer 60 euro. De arm is niet in hoogte instelbaar en geeft de indruk te zijn ontworpen met een Ortofon element in gedachten. De bediening is volautomatisch. Plaatdiameter instellen, toerental kiezen (33, 45 en 78 toeren) en druk op start. De plaat wordt voor u gespeeld en aan het einde wordt de arm van de plaat gelift en teruggebracht naar de steun. Een gruwel voor audiopuristen, maar oh zo gemakkelijk in het gebruik. De voeding van het motortje komt van een trafo steker. De installatie is eenvoudig door het voorgemonteerde element. De arm even uitbalanceren, dan de ring op het contragewicht op nul stellen en daarna zolang draaien tot het gewenste afspeelgewicht is bereikt. Met een tweede ring wordt de dwarsdruk compensatie ingesteld. Plateau erop, viltmat daar weer op en de speler is gereed voor gebruik. Zonder enig mankeren heeft hij twee volle weken staan draaien. De motor is geruisloos, het mechaniek voor de automaat zet steeds de naald netjes in de inloopgroef, alleen is de kast erg gevoelig voor akoestische terugkoppeling. Het snoertje aan de speler heeft heel goedkopen plugjes.

Hardware22

Hardware22222

De Pro-ject 1.2 Comfort heeft iets meer audiofiele aspiraties. Hier treffen we een stuk zwaarder plateau eveneens afgedekt met een viltmat. De arm is van aluminium en de lagering is cardanisch. Het element is een Sumiko Blue Oyster met een winkelwaarde van pak weg 65 euro. De arm is (in hoogte) instelbaar (VTA en zelfs azimut) en kan dus meer elementen aan dan de Thorens. Het mechaniek is half automatisch. Dus wel een afslag aan het eind van de plaat, maar niet volautomatisch de plaat opzetten. Bibberende handen hebben het lastiger. De voeding van het motortje komt net als bij de Thorens van een trafo steker.De afslag was in mijn speler niet goed afgesteld. Pas boven het label sloeg de motor uit en werd de arm gelift. De afstelling voor de afslag is instelbaar, maar de handleiding geeft geen uitsluitsel hoe dat moet gebeuren. Een klusje voor de dealer deze exemplarische fout. Instellen gaat lastiger dan met de Thorens. Dat komt in de eerste plaats doordat de arm niet wil zakken als de motor niet draait. Dus balanceren moet veel voorzichtiger gebeuren. Daarna is het een kwestie van het contragewicht op dezelfde manier verstellen als bij de Thorens. De dwarsdruk wordt geregeld met een gewichtje. Voordeel van deze methode is een gelijkmatiger dwarsdruk compensatie, nadeel de hogere wrijving van de arm omdat het draadje van het gewichtje over het steuntje met worden getrokken. Vroeger bracht SME een wieltje aan op dat steunpunt. Ook de Pro-ject zet je in een paar minuten speelklaar neer. Helaas is de kast bijna net zo gevoelig voor geluiden van buitenaf als bij de Thorens. Op de automatische afslag na speelde de Pro-ject twee weken probleemloos en geruisloos. Het snoertje aan de speler heeft goudkleurige plugjes, die niet veel voorstellen en meer de indruk wekken audiofiel te zijn, dan dat dat in werkelijkheid het geval is. Het toerental beperkt zich tot 33 en 45 toeren.