Scarface

Jordy de Jong | 31 januari 2001

In 1983 maakte Brian De Palma de film "Scarface", met Al Pacino als Cubaanse bootvluchteling die zich op weet te werken in de cocaïne-handel.
Het was een remake van de gelijknamige film uit 1932. Het werd één van de gewelddadigste films ooit, en zou uitgroeien tot dé misdaadfilm van de
jaren `80. Zelden is een film zo vaak aangehaald in andere films, muziek en tv-programma`s. De film is deze week eindelijk uitgekomen als regio 2 DVD.

Scarface vertelt het verhaal van Tony Montana, een Cubaanse bootvluchteling die zich langzaam op weet te werken in het criminele circuit van Florida.
Na een tijdje de klusjes van anderen opgelost te hebben, begint hij z`n eigen imperium op te bouwen. Als het grote geld binnenloopt wordt Montana overvallen door paranoïa, en heeft de plaatselijke misdaadbestrijding het op hem gemunt.

Om deze film een meesterwerk te noemen gaat wat ver, daarvoor zitten er te veel overdreven gewelddadige beelden en niet-terzake doende verhaallijnen in. Indrukwekkend is de film echter zeker. De film geeft een zeer indrukwekkend beeld van de coke-handel in de jaren `80, en Pacino zet de beste rol van z`n carriere neer. De rol van Michelle Pfeiffer, die de vrouw van Pacino speelt, is minder indrukwekkend. Het kost voor mij persoonlijk bij deze film ook altijd wat moeite om door het jaren `80 sfeertje heen te kijken. De muziek uit die periode, die uitdrukkelijk aanwezig is in de film, doet de film wat mij betreft niet helemaal recht. Maar dat zijn slechts kleine minpuntjes, Scarface is één van de indrukwekkendste en meest invloedrijke misdaadfilms aller tijden, en verdient het alleen daardoor al om aangeschaft te worden.

Bij het beoordeling van een DVD van een film van bijna 20 jaar oud moet je natuurlijk altijd rekening houden met de mogelijkheden die er destijds waren op het gebied van beeld en geluid. Eerst het beeld: dat is naar omstandigheden uitstekend. Was de regio-1 release nog in een letterbox-formaat, en van een zeer slechte beeldkwaliteit, deze nieuwe regio-2 versie is een anamorphic formaat. Het beeld is in het originele
2.35:1 formaat en is, op wat kleine ruis hier en daar, prima te noemen. Helemaal gezien het feit dat het hier een film uit 1983 betreft.

Het geluid is wat minder. Mensen die een Dolby 5.1 geluidstrack gewend zijn, zullen enigszins teleurgesteld zijn. Het geluid bestaat uit 3 kanalen. Maar nogmaals, we moeten er rekening mee houden dat het een redelijk oude film betreft. De DVD heeft een redelijke hoeveelheid extra`s: een making-of van vijftig minuten, wat deleted scenes, trailers en een beschrijving van de acteurs en makers van de film.

Mocht je van misdaadfilms houden, en niet afgeschikt worden door enkele bloedige scenes, vind ik de DVD een aanrader. De film is een misdaadklassieker, en is voor een film van bijna 20 jaar oud erg goed op DVD gezet.

Regie: Brian De Palma
Cast: Al Pacino en Michelle Pfeiffer
Universal, 163 minuten