Joey DeFrancesco

Dr. Longbeard & Marja | 04 januari 2001

Incredible

B3 kwadraat

B-3 Summit IV staat er met grote letters op de aanplakbiljetten in San Francisco rond october 1999. In de traditie van een van de leukste jazz festivals in de wereld, het SFJF is er elk jaar een B-3 summit. Dan spelen twee groten uit de jazz-orgel wereld als duo. Tot 1999 was het nooit gelukt de ‘uitvinder’ van de moderne orgel jazz, Jimmy Smith, te strikken voor het festival. En nu ook de troonopvolger van hem, Joey DeFrancesco, beschikbaar is en wil komen is de summit met recht een hoogtepunt.

Jimmy Smith neemt zijn eerste plaat op in 1956 voor Blue Note. Joey DeFrancesco wordt 15 jaar later pas geboren. Beiden komen uit een muzikaal gezin en beginnen al vroeg te spelen op orgel. De techniek die Smith ontwikkelt, hard bop met enkele noten, gecombineerd met blues wordt snel door DeFrancesco opgepakt en eigen gemaakt. Dat zijn talent niet onopgemerkt blijft, blijkt uit de uitnodiging van Miles Davis in 1988 aan de dan 17 jarige Joey om keyboard te spelen zoals op ‘Live Around The World’ en ‘Amandla’ te horen is. Als onderdeel van John McLauglin’s Free Spirits maakt DeFrancesco ook de gedenkwaardige opname ‘Tokyo Live’ in 1994.

De CD ‘Incredible’ doet verslag van het optreden van Smith en DeFrancesco tijdens het San Francisco jazz festival. Zes lange nummers leggen de ziel van swingende Hammond jazz bloot. Dizyy Gelespie’s ‘The Champ’ wordt uitgesponnen tot een 13 minuten lang feest samen met Joey’s begeleiders Paul Bollenbeck op gitaar en Byron Landham op drums. ‘When You’re Smiling’ in handen van DeFrancesco laten horen dat dit nummer veel te mooi is om door organisten op feesten en partijen te laten verknallen. Wat een Hammond allemaal kan komt in het langzame ‘The Good Life’ naar voren en ‘Back Home Again In Indiana’; Joey kent zijn klassiekers.

Nummers 5 en 6 zijn twee medleys van ‘The Reverend’- ‘Yesterdays’ ,-‘My Romance’ en ‘The Skeezer’ - ‘St. Thomas’ waar beide B-3 kunstenaars aan deel nemen. Met recht kunstenaars. Zeker Jimmy Smith laat hier horen dat hij een grandiose hand-voet coordinatie heeft met flitsende bas pedaal partijen. Hopelijk komen er nog meer B-3 Summits waarvan opnames beschikbaar komen want dit instrument met zijn bijzondere klank verdient het.

Concorde Jazz 4890