Gone in 60 Seconds

Jordy de Jong | 25 december 2000

Gone in 60 Seconds is een remake van de gelijknamige film uit 1974, en is (na The Rock en Con Air) de derde film van producent Jerry Bruckheimer met Nicolas Cage in de hoofdrol.

Randall "Memphis" Raines (Nicolas Cage) is een ex-autodief, die sinds enkele jaren zijn geld eerlijk verdient. Als zijn jonge broertje Kip een opdracht voor de crimineel Raymond Calitri verpest, wordt Raines gedwongen zijn oude beroep weer op te pakken. Als hij niet voor vrijdagochtend 8 uur 50 auto`s gestolen én aan Calitri overhandigd heeft, zal Kip worden vermoord. Raines belt enkele oude vrienden, en samen gaan ze aan de slag. Ondertussen worden ze op de huid gezeten door de politie, en een andere groep autodieven.

Als je de naam Jerry Bruckheimer hoort weet je wat je kunt verwachten: Een film waar je beslist niet al te veel bij na moet denken, maar die vol zit met non-stop spectaculaire actiescenes. Daar zit echter een beetje het probleem bij deze film. In tegenstelling tot vorige Bruckheimer films, is deze film absoluut NIET non-stop actie. In tegendeel, de eerste 60 á 70 minuten van de film draaien volledig om de relatie tussen Raines en z`n broer en het opzoeken van z`n oude crew, en is ronduit saai. Er komen wel flink wat hele mooie auto`s voorbij, dus liefhebbers hiervan zullen zich het eerste uur waarschijnlijk niet vervelen. Pas in het laatste half uur krijg je eindelijk het spectakel waar je al een uur op zit te wachten. Het is dan ook wel erg leuk ineens, en ik denk dat dit dan ook een hele vermakelijke film had kunnen zijn als ze zich wat meer op de actie gericht hadden, en wat minder op het (flinterdunne) verhaaltje. Zonde van het talent van de oscarwinnaars Cage en Jolie dus: De voorkant van de film doet denken dat Jolie een grote rol speelt in de film, maar ze komt slechts een paar keer langs.

Op de DVD is weinig aan te merken: perfect beeld (in de originele 1:2.35 ratio) en geluid (Dolby 5.1, Engels en Frans). Er staan ook enkele leuke extraatjes op de scijf: naast de gebruikelijke trailer vind je onder andere een muziekvideo, een interview met Bruckheimer, en enkele documentaires/making-ofs.

Samenvattend wil ik deze DVD alleen aanraden als je óf een groot autoliefhebber bent, óf een groot fan van films als Con Air en The Rock. Maar zelfs dan zou de film je nog wel eens tegen kunnen vallen.

Regie: Dominic Sena
Cast: Nicolas Cage, Angelina Jolie en Giovanni Ribisi
Touchtone pictures, 117 minuten