Gladiator

| 01 december 2000

Gladiator vertelt het verhaal van de Romeinse generaal Maximus Decimus Meridius (gespeeld door Russel Crowe). Na zijn laatste veldslag tegen de Germanen te hebben gewonnen is zijn enige wens om terug te keren naar zijn vrouw en zoon, en een simpel plattelandsbestaan op te bouwen. Als hij dit verzoek indient bij de stervende keizer Marcus Aurelius, krijgt Maximus te horen dat de keizer van het Romeinse Rijk weer een republiek wil maken, en hem op het oog heeft om hiervoor te zorgen. Dit is slecht nieuws voor Commodus (Phoenix), de verwende zoon van de keizer, die tegen deze plannen is en had gehoopt dat zijn vader hem zou benoemen als nieuwe keizer. Commodus vermoordt zijn vader, en geeft het bevel om Maximus te vermoorden. Maximus weet echter te ontsnappen en reist af naar z`n gezin, die hij echter vermoord aantreft. Hij trekt als Gladiator naar Rome om wraak te nemen op Commmodus.

De film is erg indrukwekkend. Het acteerwerk van (vooral) Russel Crowe en Joaquin Phoenix is erg goed, en de film ziet er prachtig uit. De vergelijking met klassiekers als Ben Hur gaat wat kwaliteit betreft misschien wat ver, maar het verhaal van Gladiator zit erg goed in elkaar. Verschillende verhaallijnen zijn naadloos met elkaar verweven: de politieke spelletjes tussen de keizer en de Senaat in Rome, de verhouding tussen Commodus en zijn zus, de wraakzucht van Maximus: Gladiator is meer dan een vechtfilm alleen. Er zijn echter wel een paar puntjes van kritiek die je op de film kunt hebben, en die er voor zorgen dat het wat mij betreft slechts een hele goede film is, en geen klassieker. Het verhaal is hier en daar wel erg "Hollywood", sommige verhaallijnen worden niet echt goed uitgewerkt en bij de vechtscenes lijkt het net of je naar een videoclip zit te kijken: de beelden gaan zo snel dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is. Er wordt hier en daar gebruik gemaakt van computeranimaties om de Romeinse wereld te laten herleven. Soms ziet de film er hierdoor een beetje nep uit, maar op andere momenten (zoals de gevechten in het Collosseum) zijn de beelden erg realistisch.

De DVD is werkelijk prachtig uitgevoerd. De film komt op 2 schijven: één voor de film, en één voor de extra`s. De film zelf is de eerste Nederlandse DVD met een DTS-audiotrack, waarvoor de makers van de DVD een groot compliment mogen krijgen. Het beeld is 2.35:1 (widescreen) en ziet er prachtig en haarscherp uit. De rest van de DVD is echter ook prachtig uitgevoerd: mooie geanimeerde menu`s, en zowel de extra`s als de commentaar-track zijn ondertiteld. Naast de ondertitelde commentaartracks (van de regisseur Ridley Scott) op disc 1, staat de 2e schijf vol met extra`s: een Making-Of, een documentaire of Gladiatoren, deleted scenes, interviews met makers, productie-dagboeken en storyboards zorgen er voor dat je voorlopig nog wel even bezig bent met deze DVD.

Zoals uit m`n verhaal waarschijnlijk wel valt op te maken is de DVD van Gladiator wat mij betreft een grote aanrader. De film zal in de smaak vallen bij zowel de liefhebbers van een film met een goed verhaal en goede acteurs, als ook bij mensen die op zoek zijn naar een goede actiefilm met prachtig geluid. De uitvoering van de DVD zal de twijfelaars over de streep moeten trekken. De DVD is echter wel asociaal duur: een adviesprijs van 84,95 voor een film is eigenlijk belachelijk. Met een beetje zoekwerk moet het echter wel mogelijk zijn om deze film voor een gulden of 60 op de koop te tikken.

Regie: Ridley Scott
Cast: Russel Crowe, Joaquin Phoenix en Connie Nielsen
Universal, 155 minuten