American Beauty

Dr. Longbeard & Marja | 30 november 2000

Alle prijzen waard

American Beauty is overladen met prijzen waaronder Oscars voor beste film, beste acteur (Kevin Spacey), beste regie (Sam Mendes) beste screenplayAlan Ball en beste cinematografie (Conrad Hall) en zoals gezegd alle prijzen waard.

De film gaat over het leven, werk en de buren van Lester Burnham (Kevin Spacey) in een typische Amerikaanse voorstad en zo vreemd als het leven in Amerika kan zijn is ook de film. Als kijker maak je mee hoe Lester naar zijn leven met vrouw Carolyn (Annette Benning) en dochter Jane (Thora Birch) kijkt en op een gegeven moment tot de conclusie komt dat hij zich door niemand meer laat vertellen wat hij moet doen en besluit wat meer plezier in het leven te krijgen. Dit besluit gooit het leven van zijn familie en buren goed overhoop met alle gebeurtenissen en gevolgen van dien.

Verder is het niet goed al te veel over het verhaal los te laten omdat dan veel van de verrassingen in de film en de onverwachte twists die maken dat je van het begin tot het einde geboeid blijft kijken worden weggegeven.

De fim is het debuut van zowel Sam Mendes als regisseur als scriptschrijver Alan Ball. Dat Sam Mendes hiervoor als succesvol toneelregisseur aan het werk was (Cabaret en de Blue Room met Nicole Kidman) blijkt uit zijn aanpak. De volledige cast kreeg eerst twee weken de tijd om te repeteren en elkaar te leren kennen voordat er werd begonnen met de opnamen. Het script van Alan Ball was oorspronkelijk ook bedoeld als toneelstuk maar iedereen die het las (o.a. Steven Spielberg) wist direct “dit moet een film worden.” Het resultaat is een bijzondere, moeilijk te overtreffen zwarte comedie die heel ontroerend is door de herkenbaarheid van de personages en gebeurtenissen. Daarnaast is het ook drama met veel grappige situaties en fantasieen en een heel verrassend slot.

De DVD bevat 3 uur aan bonus features waaronder een behind the scenes reportage met interviews met cast en crew, commentaar van regisseur Sam Mendes en een storyboard presentatie, informatie over cast en crew, prduction notes en twee trailers.

Tevens is onder Windows 95 en hoger nog meer aan extra features op de pc te bekijken. De DVD is uitgevoerd in widescreen en 5.1 surround en een aparte vermelding is op zijn plaats voor de niet traditionele filmmuziek van Thomas Newman ( o.a. The Horse Wisperer, Mad City en Meet Joe Black). Ik denk dat dit de eerste keer zal worden dat ik de CD met alle muziek van de film zal gaan aanschaffen want de muziek is net zo intrigerend als de film zelf.

Producers: Bruce Cohen & Dan Jinks
Regie: Sam Mendes
Cast: Annet Benning, Kevin Spacey, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Scott Bakula, Sam Robards en Chris Coopers