The Messenger (The Story of Joan of Arc)

Jordy de Jong | 14 oktober 2000

(The Story of Joan of Arc)

"The Messenger" is de nieuwe film van de Fransman Luc Besson. Na films als "The Fifth Element" en "Leon" besloot Besson het verhaal van Jeanne D`Arc te verfilmen, onder de gelijknamige titel. Tijdens de opnamen van de film bleek er echter op hetzelfde moment een mini-serie met dezelfde titel opgenomen te worden, waarna de titel gewijzigd werd in "The Messenger".

The Messenger vertelt dus het waargebeurde verhaal van Jeanne D`Arc, gespeeld door Milla Jovovich en speelt zich af in de 15e eeuw. Als jong meisje krijgt Jeanne een visioen, waarin God haar vertelt dat zij uitverkoren is om de Fransen te bevrijden van de Engelsen. Jaren later, als jonge vrouw, bezoekt ze de Franse Dauphin (John Malkovich), die wacht met zijn kroning tot koning van Frankrijk totdat de oorlog met de Engelsen is gewonnen. Jeanne legt aan de Dauphin uit wat haar missie is en wordt, na de nodige scepsis, aanvoerdster van zijn leger. Als de oorlog eenmaal gewonnen is, krijgt zij echter te maken met achterdocht en verdachtmakingen.

Het eerste dat opvalt aan de film is de opvallende acteerprestatie van voormalig model Milla Jovovich, ten tijde van het filmen de vrouw van regisseur Besson. Zij weet uitstekend de wisselvallige persoonlijkheid van Jeanne te verbeelden, door middel van enkele intense scenes. Dit doet ze zonder ergens echt "over-the-top" te gaan. John Malkovich valt wat tegen, het lijkt alsof hij z`n vertolking van de Franse Dauphin op de automatische piloot doet.
De film zelf is wisselvallig te noemen. Het lijkt alsof Besson niet goed wist of hij nou een film wilde maken over Jeanne D`Arc, of over de oorlogen die zij aanvoerde. Het gevolg is dat de film het eigenlijk allebei net-niet is. Het eerste deel van de film richt de aandacht op de jeugd van Jeanne, wat een mooi beeld oplevert van haar motivaties. Hierna verandert de film echter in een oorlogsfilm á la Braveheart, en wordt er hier geen aandacht meer aan besteed. Deze oorlogscenes zijn echter wel bijzonder mooi gefilmd. Het einde van de film, dat over de berechting van Jeanne gaat, wordt hierna een beetje afgeraffeld. The Messenger is, ondanks dat het een Franse film, van een Franse regisseur, over de Franse geschiedenis is, Engels gesproken. Dit zal ongetwijfeld gedaan zijn met het oog op de internationale markt. Dit levert af en toe vreemde situaties op, als zowel de Engelsen als de Fransen in de film Engels blijken te spreken.

De DVD zelf is goed verzorgd. De film staat in z`n originele formaat op de disc (aspect ratio is 2.35:1) en is anamorphic. De geluidstrack is in Dolby Digital 5.1. Ook staan er behoorlijk wat extra`s op de schijf: enkele trailers, een "making of"-documentaire , een geluidstrack met geisoleerde filmmuziek, en omschrijvingen van de cast en crew.

Samenvattend is de DVD een redelijke aanrader voor liefhebbers van het genre. De film komt goed tot zijn recht op DVD, die goed verzorgd is.

Regie: Luc Besson
Cast: Milla Jovovich, John Malkovich en Dustin Hoffman