Ondanks moeilijkheden binnen de consumentenelektronicamarkt gaat het goed met de verkoop van connected televisie en connected Blu-Ray/Home Cinema Blu-Ray-spelers. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK.
De totale omzet binnen de consumentenelektronicamarkt van 2011 kwam uit op 2,1 miljard euro, een daling van 14,8% ten opzichte van 2010. Toch was er nog steeds ruimte voor innovatieve producten. Een van de belangrijkste innovaties volgens GfK is de opkomst van connected televisie en connected Blu-Ray / Home Cinema Blu-Ray-speler, die ook de mogelijkheid bieden om via een portal in verbinding te staan met het internet. Sinds de introductie van connected TV’s en connected Blu-Ray-spelers in 2009 zijn er al 1,4 miljoen apparaten verkocht. Dat betekent dat al bijna 20% van de Nederlandse huishoudens in staat is om gebruik te maken van IP-diensten via een non-PC/smartphone-device.
Een andere belangrijke innovatie betreft 3D-producten, zowel in de televisiemarkt als de digitale camera- en camcordermarkten. Sinds de introductie in 2010 zijn er al ongeveer 700.000 3D-devices verkocht: De helft van alle in deze periode verkochte televisies is uitgerust met een 3D voorziening.
Verwacht wordt dat de nieuwe Connected TV-diensten de komende jaren een nog grotere opmars maken in de Nederlandse huiskamers. In 2011 was 34 procent (610.000 exemplaren) van alle verkochte televisies een web-tv. De verwachting is dat dit in 2012 oploopt tot 60 procent. Eén op de drie huishoudens kan dan via zijn televisie gebruikmaken van nieuwe diensten via het portal van de televisiefabrikant, via speciale apps of via directe toegang tot het internet.