NIEUWS

Verkoop tv’s daalt; digitale diensten populairder

Redactie HiFi.nl | 12 maart 2012

De verkoop van het aantal televisies is in 2011 gedaald. Het gebruik van nieuwe diensten zoals video-on-demand werd daarentegen populairder en zal naar verwachting blijven groeien. Dat blijkt uit de Monitor Digitale TV over vorig jaar.

De verkoop van nieuwe televisies daalde in 2011 met negen procent naar 1,7 miljoen toestellen. Het merendeel van de huishoudens is inmiddels overgeschakeld naar digitale toestellen met een digitaal abonnement. Het gebruik van video on demand diensten groeit snel, en wordt ook snel meer divers.

 

Verwacht wordt dat de nieuwe Connected TV-diensten de komende jaren een grote opmars maken in de huiskamer. In 2011 was 34 procent (610.000 exemplaren) van alle verkochte televisies een web-tv. De verwachting is dat dit in 2012 oploopt tot 60 procent. Eén op de drie huishoudens kan dan via zijn televisie gebruikmaken van nieuwe diensten via het portal van de televisiefabrikant, via speciale apps of via directe toegang tot het internet.

Eind 2013 is de helft van de huishoudens via hun televisie IP-connected en ontstaat een steeds ruimere keuze voor de consument via welke leveranciers videodiensten worden afgenomen.


EDITORS' CHOICE