(gezien op Internet)
Het online platenlabel Sellaband, waarbij fans geld kunnen doneren aan hun favoriete bands en mee kunnen delen in de winst, heeft met Bol.com een exclusieve uitgeefovereenkomst voor de Nederlandse markt gesloten.
Sellaband sloot eerder voor Groot-Brittannië en Duitsland een soortgelijke overeenkomst met retailer Amazon voor uitgifte van de fysieke cd`s, maar vond Bol.com de sterkste partner voor de online verkoop van zijn cd`s in Nederland. Volgens Johan Vosmeijer, topman van Sellaband, wordt het bands vaak onmogelijk gemaakt om door te breken omdat radio en retail teveel op elkaar wachten om respectievelijk een cd te draaien of in het rek te plaatsen. Met de albums op Bol.com denkt Sellaband die vicieuze cirkel te kunnen doorbreken. Om de cd`s van de beginnende artiesten aan te prijzen heeft Bol.com een speciale pagina ingericht die ontsloten wordt via een link op het Muziek-gedeelte van de site. Muziekdownloads kunnen overigens ook via de Sellaband-site worden aangeschaft.
Naast de exclusieve overeenkomst met Bol.com heeft Sellaband ook nieuwe algemene voorwaarden bekendgemaakt die per 1 december 2009 in zullen gaan. De belangrijkste veranderingen daarin zijn het terugbrengen van de uitgeeftermijn van `levenslang` naar vijf jaar en de inhouding van tien procent van het opnamebudget, dat gesteld is op 50.000 dollar. De artiest kan over eenzelfde percentage beschikken voor onder meer promotie, marketing en reiskosten voor het maken van een album.
"De levenslange uitgeeftermijn, gebruikelijk in de muziekindustrie, leek ons niet meer van deze tijd. Vandaar dat we die hebben teruggebracht. Daarnaast hebben we twee personen in dienst die zich fulltime bezighouden met het regelen en begeleiden van de muziekopnames, en het is niet meer dan logisch dat we daar een kostenvergoeding voor rekenen", aldus Pim Betist, oprichter van Sellaband. Een andere belangrijke wijziging is dat de artiest de master rights krijgt en dat deze Sellaband een uitgeeflicentie geeft voor een termijn van vijf jaar. "Tot nu toe hebben we nog geen geen negatieve geluiden gehoord over de wijziging van de algemene voorwaarden", aldus Betist. Bands hebben tot 1 december 2009 de keuze om er al dan niet mee in te stemmen. Overigens riepen Britse bands vorige maand nog op tot het soort wijziging in de copyrighttermijn dat Sellaband nu heeft doorgevoerd.