Van 31 augustus tot en met 5 september wordt in Berlijn de IFA gehouden, het grootste evenement voor consumentenelektronica op het Europese vasteland. De organisatie belooft heel wat spektakel tijdens de beurs.
De verschillende marktsegmenten komen uitgebreid aan bod, iedere leverancier die ook maar iets voorstelt op de hedendaagse markt is aanwezig en de nieuwste technologische ontwikkelingen worden intensief onder de loep genomen. En voor de bezoeker die daar nog niet genoeg aan heeft, dubbelt de beurs ook nog eens als festivalorganisator. De IFA 2007 wordt opgeluisterd met optredens van diverse grote Europese namen, maar ook de Amerikaanse zangeres P!nk maakt haar opwachting.
De IFA vindt plaats in de Berliner Messe, een complex van 26 grote beurshallen dat is gegroepeerd rond de Funkturm in de Duitse hoofdstad. Deze hallen, met een totaaloppervlak van 160.000 vierkante meter, zijn zo goed als volgeboekt en de organisatie verwacht een aanzienlijk hoger aantal deelnemers dan tijdens de editie van afgelopen jaar. De belangrijkste thema’s tijdens de IFA zijn Audio Entertainment en Digital Imaging. Hier is voor gekozen omdat dit de marktsegmenten zijn die volgens de organisatie momenteel het meest in ontwikkeling zijn. Over het algemeen genomen wil de IFA zich focussen op de nieuwste trends op het gebied van consumentenelektronica. Dat gebeurt sinds 2006 op jaarlijkse basis, waar de IFA voorheen een tweejaarlijks gebeuren was, een gegeven waar de organisatie en de deelnemers erg blij mee zijn.
“Die jaarlijkse frequentie is één van de sterkste punten van de IFA”, zegt persvoorlichter Anja Schenk desgevraagd. “Hierdoor kunnen de internationale deelnemers hun producten met regelmaat in Berlijn presenteren. Zij staan in het middelpunt. De IFA staat voor consumentenelektronica over de gehele breedte en ondanks het feit dat deelnemende bedrijven door die jaarlijkse frequentie nu dubbel zoveel moeten betalen als in het verleden, zijn er heel veel die toch telkens weer een even groot oppervlak boeken om hun stand op te plaatsen. Daarnaast bieden we dit jaar ook voor het eerst de mogelijkheid voor deelnemers om in contact te komen met een groot aantal brancheorganisaties.”
De organisatie is niet bang voor een eventueel teruglopend bezoekersaantal door de jaarlijkse frequentie van de beurs. Daar was in 2006 wel sprake van, maar de prognoses voor de komende editie laten een andere uitkomst zien en de verwachtingen zijn hooggespannen. Er worden dit jaar zelfs meer bezoekers verwacht dan de 212.494 mensen die in 2006 naar Berlijn togen. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, is dat nog steeds geen probleem. Kwaliteit is voor de IFA namelijk belangrijker dan kwantiteit, zo wordt met klem gesteld. Het zwaarst wegende punt is dat de deelnemers tevreden zijn over de kwaliteit van de beurs en het aantal vakbezoekers dat hun stand met een bezoek vereert.
‘Convergentie’ is niet langer het grote modewoord in de huidige markt voor consumentenelektronica. De release van een product als de iPhone laat bijvoorbeeld zijn dat de mobiele markt steeds nauwer verbonden raakt met het CE-segment. “De belangrijkste trends op de IFA liggen in het samenspel tussen verschillende media en technologieën die perspectieven voor de toekomst bieden”, stelt Schenk. “Aan de ene kant richten we ons op de infrastructuur van HD-signalen, zoals de HD-DVD- en Blu-ray-technologieën en het potentieel dat de nieuwe generatie televisietoestellen biedt. Een tweede punt is de samensmelting van CE-producten en interactiviteit. Had men het aanvankelijk steeds over convergentie, tegenwoordig staat juist de overdracht van gegevens tussen verschillende apparaten in het middelpunt. Het kwam nog niet eerder voor dat uiteenlopende CE-producten zo dicht bij elkaar stonden.”
Als voorbeeld hiervoor haalt Schenk de twee hoofdthema’s van de beurs aan, Audio Entertainment en Digital Imaging. Ze belooft dat bezoekers die geïnteresseerd zijn in nieuwe digitale geluidsformaten op hun wenken worden bediend. “Dit segment wordt gepresenteerd met een nog breder spectrum aan nieuwe innovaties dan voorheen al het geval was. Voor dat doel zijn behoorlijk wat publieksattracties gepland. Bezoekers kunnen hier echt een nieuwe geluidservaring opdoen.” Voor Digital Imaging geldt dat volgens Schenk nog sterker, door de aard van de bijbehorende producten. “Aan de ene kant zijn digitale camera’s een steeds vanzelfsprekender product geworden voor de meeste leveranciers die op de IFA staan. Daar staat tegenover dat retailers en inkopers zich er juist over wilen laten informeren en bestellingen willen plaatsen. Juist voor de specialisten binnen de foto-industrie wordt de IFA dus een steeds belangrijker evenement. En daar komt het nieuwe segment MyMedia nog bij. Hier worden consumenten voorgelicht hoe ze digitale foto’s en films het best kunnen vastleggen, overzetten, bewerken, enzovoorts. Ook hier wordt weer duidelijk dat CE-producten vandaag de dag niet alleen nuttig zijn. Ze wekken emoties op en je kunt er een hoop plezier aan beleven.”
Bezoek ook de IFA website