NIEUWS

Bult Beeld & Geluid: Wonen & Co 2007

Redactie HiFi.nl | 26 februari 2007

(ingezonden mededeling)

Wie dacht dat ie zo langzamerhand alles nou wel gezien had op audio- en videogebied, moet zeker een bezoekje brengen aan het speciale Beeld & Geluid-plein op de beurs. "Wat je daar niet vindt, is er in principe ook niet."

Niet alleen de aankleding van het plein is zonder meer spectaculair te noemen, het aanbod verdient ook de nodige superlatieven, vindt mede-samensteller Menso Bult, directeur van Bult Beeld & Geluid in Veendam. Ruim dertig topklasse merken zijn aanwezig, met niet alleen het nieuwste van het nieuwste, maar niet zelden zelfs met hun complete range, zodat er keus te over is. ”Het aanbod is zo compleet als het op een beurs maar kan zijn: van A tot Z, voor wie een schoteltje voor op het dak zoekt tot wie eindelijk nu toch maar eens voor dat mooie platte plasmascherm gaat en de liefhebbers van high-endapparatuur. Het is er allemaal. Wat je op deze beurs niet vindt, dat is er in principe dan ook niet. De nieuwste technieken en snufjes, van goedkoop tot, eh, best wel pittig.”

In die laatste prijscategorie vallen bijvoorbeeld de Avanti-, Caldera- en zeker de Kronos-luidsprekerzuilen van speakerspecialist Audio Physic, met prijzen van tien- tot vijftigduizend euro. Per stel, dat wel. Plasmatelevisies van tienduizend euro zijn er ook, en eenzelfde bedrag uitgeven voor een audioset in de huiskamer is ook allang geen uitzondering meer.

”De trend is de laatste jaren toch dat geld uitgeven weer mág”, constateert Menso Bult, niet geheel ontevreden. "Aan reizen, aan het huis en de tuin, maar dus ook aan hifi, video en televisie. Wij verkopen al geen audiosetjes meer van tweehonderd euro of zo, van die plastic dingen. Het mag weer wat meer kosten nu, en dat zie je dan ook in de branche terug. De mensen hebben naar het lijkt wel minder tijd dan vroeger om er van te genieten, maar die tijd die ze wél hebben om thuis te genieten, moet het dan ook echt goed zijn. Een stel speakers van vijftigduizend euro is dan natuurlijk wel weer het andere uiterste. Ik hoef ze zelf niet, maar voor de echte liefhebber zijn ze geweldig: je denkt echt dat je bij Britney Spears op het podium of in de huiskamer zit. Je hóórt het verschil, maar je moet het er wel voor over hebben."

Ook vorig jaar al volop aanwezig op de beurs, maar nu ’helemaal hot’: de grote, platte televisies. "De technologische ontwikkelingen daarin staan niet stil. Het gaat niet meer in zulke grote stappen, maar je ziet toch nog steeds weer verbeteringen. Beter beeld, grotere schermen – we gaan nu tot 1.70 meter! –, mooier design. We hebben dan ook beslist enkele primeurs te bieden. De grote spelers op deze markt, Pioneer en Panasonic, tonen hun nieuwste plasma-tv’s. In die sector is het vooral heel snel gegaan met de prijzen, voor de consument in gunstige zin. Betaalde je vorig jaar nog drieduizend euro voor een aardig toestel, tegenwoordig koop je drie voor dat geld. Plasma-tv’s zijn er vanaf duizend euro, qua prijs-formaatverhouding zijn die verreweg het interessantst. LCD-tv’s gebruiken een heel andere techniek en zijn goedkoper, die heb je vanaf 499 euro. Alle televisies op de beurs zijn overigens HDTV of daarop voorbereid, dé nieuwe standaard voor een zeer scherp beeld. Het wachten is nog even op het aanbod via de kabel, maar dan is het ook genieten geblazen."

Hoe je het signaal op je al dan niet gloednieuwe tv of tuner wilt ontvangen, kan ook op de beurs worden uitgezocht. Alle aanbieders zijn er aanwezig: Digitenne, Essent @Home, en Canal Digitaal voor ontvangst via de satelliet.  "Er zijn toch wel een boel mensen die een schotel willen hebben, desnoods als extra erbij. Ik heb er zelf ook eentje bij, en ik moet zeggen dat het heel erg prettig is. De satelliet biedt toch de hoogste beeldkwaliteit, en het grootste aantal zenders. Meer dan duizend kanalen heb je maar zo, ik heb klanten die er meer dan drieduizend kunnen ontvangen. En je bent niet van de kabel afhankelijk hè, je hebt je eigen ontvangststationnetje."

Ook op audiogebied komt zelfs de meeste verwende luisteraar straks aan zijn trekken in Martiniplaza. Tal van gerenommeerde merken tonen hun paradepaardjes: Denon, Harman Kardon, Cambridge Audio, Tivoli, Rotel, B&W, Elac, Audio Physic, om er maar een paar te noemen. Om al het moois een goede plek in de huiskamer te geven zijn ook de meest toonaangevende en spraakmakende meubelfabrikanten uitgenodigd, waarvan zeker de Spectral- en Luke-meubelen genoemd moeten worden, met elk een zeer uitgesproken designlijn. Ieder merk komt met zijn eigen stand, opgebouwd naar de eigen identiteit, om de producten het mooist tot hun recht te laten komen. Als spin in het web opereert Bult Beeld & Geluid vanuit een centrale tent, met een Top 30 van aanbiedingen, een hapje en een drankje, een adviescentrum, optredens, muziek, en regelmatig de verloting van een plasma-tv. Op de beurs bestelde spullen worden door Bult aan huis gebracht en geĂŻnstalleerd.

Klik hier voor een vergrote afbeelding


EDITORS' CHOICE