NIEUWSB&W

Jamba start muziekportaal

Redactie HiFi.nl | 08 maart 2006 | B&W

(gezien op het Internet)

Het omstreden beltonenbedrijf Jamba onthult later deze week op de CeBIT in Hannover zijn plannen voor een Europese muziekportaal die vergelijkbaar is met Real Networks en Napster. Voor 15 euro per maand kunnen gebruikers straks onbeperkt muziek downloaden. 

De dienst zal volgens directeur Markus Berger-de Leon van Jamba Duitsland zowel via internet als UMTS verkrijgbaar zijn. Jamba begint op 1 mei in Duitsland met 250.000 muziektitels, waaronder die van de grotere labels, maar uiteindelijk zullen ten minste 1 miljoen nummers worden aangeboden.

De dienst zal op 1 mei eerst alleen in Duitsland van start gaan, maar volgens woordvoerster Juliane Walther zullen andere landen, waaronder de Benelux, spoedig volgen.

Het beltonenbedrijf Jamba is vooral bekend van de reclames met de Crazy Frog kikker. Het bedrijf is omstreden omdat jonge consumenten die bij dit bedrijf een beltoon of logo hadden besteld voor hun mobiele telefoon, aan een abonnement van drie euro per week vast bleken te zitten. In Engeland heeft de Britse adverteerderswaakhond Jamba al eens een uitzendverbod opgelegd. Reclames met Crazy Frog zijn niet toegestaan voor negen uur `s avonds.

Jamba verdiende met beltonen alleen al in 2004 180 miljoen dollar. Volgens Markus Berger-de Leon van Jamba Duitsland heeft de Crazy Frog daartoe zeker bijgedragen, maar moet het succes niet overdreven worden.

MERK

EDITORS' CHOICE