NIEUWS

Digitaal TV kijken belangrijker dan breedband

Redactie HiFi.nl | 30 januari 2006

(gelezen op het Internet)

Niet Internet, maar het digitaal televisie kijken gaat de markt bepalen de komende jaren. Dat zegt tenminste het Duitse onderzoeksbureau Booz Allen, naar aanleiding van een onderzoek gefinancierd door UPC.

Dat zegt UPC tenminste zelf, maar het onderzoeksbureau laat dat nog in het midden. Dat zorgt wel voor wat twijfels over de betrouwbaarheid. Zo schrijft het bureau ook dat digitale TV het breedband internet zal vervangen als belangrijkste drijfveer van de digitale economie in Europa. In het rapport wordt deze stelling echter nergens onderbouwd.

digitale televisie

Booz Allen voorspelt een investeringsbedrag van 100 miljard euro die tezamen weer 10.000 nieuwe banen in Europa zullen opleveren. Vooral de infrastructuur behoeft de nodige investeringen, maar ook content is belangrijk. Dat laatste kan alleen goed gestalte krijgen bij een volledige concurrentie in zowel infrastructuur als een gelijkwaardig pakket aan diensten.

Triple Play, telefonie, internet en televisie in een pakket, wordt steeds belangrijker en op dat gebied hebben de telecom aanbieders een grote voorsprong ten opzichte van de kabelexploitanten. In de concurrentie tussen die bedrijven zal er een balans moeten ontstaan om de ontwikkeling in goede banen te kunnen leiden. Aldus Booz Allen.


EDITORS' CHOICE