(gezien op het Internet)
Creative heeft met de donderdag in Londen gelanceerde Zen Vision:M speler de aanval ingezet op de iPod video. Het is niet de zoveelste kloon van de iPod, maar de fabrikant uit Singapore - marktleider op het gebied van geluidskaarten voor pc`s - lijkt zijn rivaal op cruciale punten te hebben verslagen. Ook moet met de Zen Vision:M de machtige positie van iTunes aan het wankelen worden gebracht.
Bestuursvoorzitter Sim Wong Hoo van Creative was donderdag persoonlijk naar Londen gekomen om de nieuwe speler aan te kondigen. Het bedrijf maakt er geen geheim van dat het Apple van de troon wil stoten. Het Amerikaanse bedrijf heeft met de iPod een marktaandeel van 80 procent. Apple zit zelfs zo stevig in het zadel, dat diverse fabrikanten, waaronder Olympus en BenQ, zich al hebben teruggetrokken uit de markt. Ook Sony, ooit oppermachtig met de Walkman, is het tot nu toe niet gelukt om zelfs maar in de buurt van Apple te komen.
Voor Creative dreigde een soortgelijk scenario. Het bedrijf maakte tot nu toe spelers die in vergelijking met de iPod niet zo heel veel meer te bieden hadden en ook qua vormgeving nogal goedkoop leken.
De nieuwe speler doet onmiddellijk denken aan Apple’s dit najaar gelanceerde iPod video, zelfs de afmetingen komen overeen, zij het dat in plaats van het door Apple gepatenteerde scrollwiel een soort schuifpaneel is gebruikt. Anders dan de iPod video kan de oplaadbare batterij vijftien uur mee als er alleen audio wordt afgespeeld en vier uur als er video wordt bekeken.
Daarnaast is niet bespaard op onderdelen: naast een stemrecorder en FM radio (voor dat laatste moet het bedrijf flink wat invoerrechten betalen, zo liet Sim Wong Hoo weten), heeft de speler een beter 256k kleurenscherm en wordt ondersteuning geboden voor een groter aantal geluids- en beeldformaten (MPEG-1, MPEG-2/4, WMV 9, Motion JPEG, DivX 4/5, en XviD, en Mp3, WMA, DRM en WAV). Vooral dat laatste is belangrijk, omdat veel legale online muziekdiensten niet met Apple iPod overweg kunnen. De iPod kan voor het downloaden dan ook alleen in combinatie met iTunes worden gebruikt, wat verklaart waarom deze muziekwinkel wereldwijd marktleider is.
Die afhankelijkheid, zo geloven analisten, zou wel eens de belangrijkste achilleshiel van Apple kunnen zijn. De Zen Vision:M speler kan met meer dan 250 onlinediensten worden gebruikt, en diverse onlinewinkels - 7Digital, Napster, HMV Digital en Virgin Digital – hebben gisteren dan ook al hun ondersteuning toegezegd.
Wel is de speler iets duurder dan de iPod, maar willen iPod gebruikers dezelfde mogelijkheden, dan zouden externe FM ontvangers en microfoons moeten worden aangeschaft. "Met die extra’s kom je al gauw op 700 dollar in plaats van 330 dollar die wij voor onze speler vragen," aldus Sim Wong Hoo.
De positie van Apple wordt niet onmiddellijk bedreigd. Creative lanceert zijn nieuwe speler zo laat in het seizoen dat het apparaat vermoedelijk pas vanaf januari daadwerkelijk verkrijgbaar zal zijn. Apple kan dus nog volop profiteren van de kerstverkopen van de iPod video.