NIEUWSMaster

Master Perception

Redactie HiFi.nl | 10 maart 2004 | Master

(ingezonden mededeling)

Weinig is zo aan subjectiviteit onderhevig als het menselijk waarnemingsvermogen. Het is vrijwel iedereen bekend dat, uit zonderingen daargelaten, zowel visuele als auditieve waarneming sterk afhankelijke is van persoonlijke interpretatie.

Bovendien is dat laatste ook nog aan stemmingen onderhevig. We mogen dus vaststellen dat zoiets als een universele norm voor het beleven van muziek niet bestaat. Het is deze selectieve perceptie die ons als producent van hoogwaardige audioapparatuur zoveel mogelijkheden biedt. Als het reproduceren van de werkelijkheid het doel moet zijn, zijn we vlug klaar. Dat is onmogelijk. Wat velen ook willen beweren, de dynamiek van het concertgebouworkest of de laagste noot van het orgel van de "Notre Dame" passen niet in uw huiskamer.

Master Perception

Als de werkelijkheidsweergave terzijde geschoven kan worden is er voor een serieuze fabrikant de uitdaging naar een interpretatie te zoeken die een zo groot mogelijke groep luisteraars zal aanspreken. Begrippen als emotie of zelfs kippenvel zijn voor ons geen doel, wel leidraad. Decennia geleden is stereo bedacht. Het luisteren naar slechts een bron zou niet de beleving geven die voor het genieten noodzakelijk wordt geacht. Dit is slechts ten dele waar. Een geoefend muzikant heeft aan de meest miserabele bron voldoende om een hele partituur tot in zijn kleinste details te "horen".

We kunnen nog verder gaan door te stellen dat een bron helemaal niet nodig is. Vrijwel elk mens is in staat muziek in het hoofd te reproduceren. Het bekende verhaal van de componist Beethoven die nog prachtige werken schreef terwijl hij volledig doof was, nog als staving van het bovenstaande. Voor normaal begaafde mensen die nu eenmaal de verbeeldingskracht als die van Beethoven moeten missen is stereo uiteraard een uitstekend hulpmiddel. De ruimtelijkheid van stereo weergegeven muziek is groter. High-fidelity, een begrip dat we hier verder pogen te vermijden, betekent niets anders dan geperfectioneerde stereo. Een en ander komt het gevoel aanwezig te zijn bij de uitvoering van het muziekstuk ten goede. Voorwaarde daarbij wel is dat oorspronkelijk opgenomen geluid die ruimtelijkheid ook heeft. Met andere woorden; een studio-opname die tot stand is gekomen middels eindeloos dubben met 24 of meer sporen heeft niets met oorspronkelijkheid te maken en is dus kunstmatig. Kortom, thuis naar muziek luisteren via uw stereo-installatie heeft meer met illusie te maken dan met werkelijkheid. Daar is niets op tegen, het kan zelfs niet anders.

Illusie is echter ook iets dat u manipuleerbaar maakt voor fabrikanten die menen dat kwantiteit een hoger doel is in het leven dan kwaliteit. Zo wordt audio iets dat in elk huis aanwezig dient te zijn en het liefst zo snel mogelijk weer vervangen moet worden. Samen met het bewust zijn van milieuaspecten verdwijnt zo ook de wezenlijke interesse voor dit medium. Het "houden van" uw audioapparatuur wordt zo gedegenereerd tot een noodzakelijk kwaad zoals het hebben van een ijskast of wasmachine. Beweren dat een minispeaker alles laat horen terwijl de bassist van de "Amazing Stroopwafels" nog altijd met een immense bas loopt te sjouwen om laag te produceren is een voorbeeld van manipulatie die handig met het begrip illusie jongleert. Marketing gericht op korte termijn, zonder enig respect voor zowel consument als muziek. Er is maar een remedie om aan meningen en aanbiedingen te ontkomen. Vertrouw op uw eigen ogen en oren. Het is uw beleving en als fabrikant en vakhandelaar zullen wij ons daarin zoveel mogelijk inleven. Wij brengen luidsprekers op de markt waarvan wij menen dat aan alle criteria is voldaan. Criteria die wij, uiteraard subjectief, hebben vastgelegd met maar een doel voor ogen, muziek in de huiskamer zoals wij menen dat het moet klinken.

Hopelijk deelt u deze mening met ons. Wij zijn namelijk pas tevreden als u dat na jarenlang luisteren ook nog bent. Master volgt zijn eigenwijze weg al negen jaar. Een weg die niet geplaveid is met compromissen maar met een continue streven naar perfectie. Niet om de perfectie op zich natuurlijk. We hebben ervaren dat dit de enige manier is om binnen redelijke bedragen tot optimale prestaties te komen. Ook is er door de jaren heen veel geïnvesteerd in uiterst geavanceerde meetapparatuur, machines en natuurlijk in mensen, mensen die niets anders willen dan hoogwaardige luidsprekers ontwikkelen en vervaardigen. Deze worden zonder uitzondering met de hand afgewerkt. Dat is arbeidsintensief maar gegarandeerd een gedegen visuele controle. De luidsprekers worden, nadat zij in de juiste kleur zijn gespoten, in eigen huis geproduceerd. Na de assemblage worden alle luidsprekers uitvoerig getest en verpakt in een zo milieuvriendelijk mogelijk materiaal.

De Master Perception is te beluisteren op de Luistershow 2004 27 en 28 maart a.s.  in Rotterdam.


EDITORS' CHOICE