Musik
Voor de goede orde schrijf ik het er iedere keer maar weer bij; de luidsprekers draaien enige tijd in mijn systeem mee alvorens ik gericht ga luisteren. Dat is gebeurd met gebruikmaking van de standaard aanwezige Siltech Classic LS88 luidsprekerkabels en de bij de luidsprekers geleverde jumperset. Gedurende het kritische luisteren ben ik overgestapt naar de meegeleverde Audiodata LS-Premium luidsprekerkabels met aan de versterkerkant single wired banaanaansluitingen en aan de luidsprekerkant bi-wired banaanconnecties. Deze referentiekabel van Audiodata is opgebouwd uit 15 individueel geĂŻsoleerde geleiders die het monteren van de connectoren tot een tijdrovend karwei maken. Hierdoor wordt deze kabel enkel afgemonteerd door Audiodata geleverd. De beschreven indrukken zijn opgedaan tijdens het luisteren met de LS-Premium kabels. In vergelijking met de single-wire Siltech Classic plaatst de bi-wire LS-Premium wat verder de kamer in en (daardoor?) wordt het karakter van de luidspreker fractioneel nadrukkelijker gepresenteerd.
Ik ben zoân recensent die uitgebreid de tijd wil nemen om naar nieuwe componenten te luisteren en er hebben dan ook heel wat luistersessies plaatsgehad. Beschrijven doe ik er echter maar twee omdat in die beide sessies eigenlijk alles gezegd wordt. Het eerste kritische luisteren vindt plaats kort na een live concert van de Canadese Holly Cole dat ik gedurende een lang weekend Duitsland in Karlsruhe in een akoestisch fraaie ruimte bij heb kunnen wonen. De eerste klanken van het openingsnummer, waarmee ze ook het concert begon, vullen de kamer al wanneer ik me bedenk dat dit misschien niet zo eerlijk is tegenover deze speaker. Tenslotte ligt de live impressie nog vers in mijn geheugen. Mijn bezorgdheid blijkt overbodig want vrijwel tegelijkertijd wordt de gedachte weggespoeld door het geluid. Ik word weer meegevoerd door de uit Martinique afkomstige âHeatwaveâ, geniet van Cole Porterâs âToo Darn Hotâ en laat me van de zomerhitte de herfstmelancholie intrekken door het prachtige âGod Only Knowsâ waarin de vroegere hit van de Beach Boys nog maar nauwelijks te herkennen is. Onwillekeurig vergelijk ik wat ik hoor met het concert. Ook al weet ik dat een vergelijking eigenlijk onmogelijk is.
Â
Het meest in het oor springende verschil is dat de violen, die er in de zaal niet bij waren om het combo te ondersteunen, het geheel wat zoeter en vloeiender maken. Gedurende het luisteren valt het timbre me op. De vleugel, de elektrische bas, het drumstel, de fluit en de saxofoon; ze klinken allen even natuurlijk. Patricia Barberâs piano wordt levensgroot geportretteerd in âAutumn Leavesâ. Niemand hoeft er aan te twijfelen dat het hier om een vleugel gaat. Evenmin hoef ik mijn ogen open te doen om te weten dat het hier om een monitor luidspreker gaat; het vrije, open geluid in combinatie met de sterke plaatsing zegt voldoende. De weerstand die de vingers van de bassist ondervinden bij het glijden over de snaren wordt minutieus weergegeven. Helder, transparant en analytisch zijn de woorden die bij me opkomen. In mijn aantekeningen staat er nog iets achter analytisch. Pas later kan ik het ontcijferen; wel muzikaal. Met een uitroepteken. Mijn eigen Concertoâs zijn wat warmer in het hoge midden en het hoog. Het maakt dat in het laatste nummer van de CD van Silje Nergaard - een Noorse zangeres wiens stem mij sterk aan die van de Britse zangeres Stacey Kent doet denken - de baby geluidjes wat duidelijker tot hun recht komen dan via mijn eigen speakers. Puntje extra voor de verstaanbaarheid. De volgende zangeres op deze âLadies Nightâ luisteravond is een zangeres die ik heb leren kennen dankzij Jan Luijsterburg, Ă©Ă©n van HiFi.nlâs muziek recensenten. De Partoutâs laten de emotie in Eddi Readerâs stem in âMy Love Is Like A Red Red Roseâ en âAe Fond Kissâ dermate goed overkomen dat mijn ogen verontrustend beginnen te prikken. Doordat ze omgeven worden door minder gevoelige nummers houd ik het binnen droog terwijl buiten de regen tegen de ramen tikt. We zitten weer in het HiFi seizoen bij uitstek.
Dat ze qua Pace, Rhythm And Timing zeker niet voor mijn referentie onder behoeven te doen bewijzen ze tijdens Ă©Ă©n van de latere luistersessies wanneer ik van Sting âNever Coming Homeâ draai. Sommige muziekstukken kunnen overweldigend overkomen wanneer ze op een systeem afgespeeld worden dat daartoe in staat is. âSomewhereâ van Barbra Streisand is bijvoorbeeld zoân nummer en de Aachener Partout zet ook in de onderste regionen een indrukwekkende prestatie neer. Zeker wanneer de betrekkelijk kleine diameter van de midden/laagtoner daarbij in aanmerking genomen wordt. De GamuT bouwt het stuk genadeloos op maar de speaker geeft geen krimp. Ook voor de tweede test in de categorie overweldigend - Maagâs interpretatie van Mendelssohnâs âThe Hebridsâ- slagen de beide weergevers met vlag en wimpel. De opnameruimte wordt volledig afgebeeld en er is druk die het aanzwellen van de branding suggereert. De grote stage die de D200 neer kan zetten ondervindt geen enkele belemmering door de tussenkomst van de Partout; breed, diep en hoog is hij. âHut Abâ, Peter Schippers! âLetâs Get It On, Count!â roept Sammy Davis Junior en vervolgens klinkt ook Basieâs swing geloofwaardig over deze Duitse weergevers. âYouâre Nobody Till Somebody Loves Youâ, in een arrangement van Quincy Jones, swingt zoals alleen Basieâs bigband dat kan. In combinatie met Sammy klinkt de Count meer ontspannen dan ik hem ooit met andere solisten gehoord heb. Dat wordt vooral duidelijk in âThe Girl From Ipanemaâ waarin het felle en droge knippen van de vingers gevolgd wordt door een lange nagalm. Ik zie de Braziliaanse dame in kwestie heupwiegend voorbijlopen waardoor ik de verleiding niet kan weerstaan om met Davis Jr mee te zingen; âKong Kong, Tsjiekie Tsjie, Kong Kongâ.