D+M Group, de nieuwe naam waaronder de merken Denon, Marantz en Boston Acoustics zijn verenigd, organiseerde de eerste dagen van deze week een European Conference in Valencia. HiFi.nl was erbij.
Het bedrijf presenteert dit jaar, verdeeld over deze drie merken, maar liefst zeventig nieuwe producten. Een nieuwe naam en meer noviteiten dan ooit tevoren; voldoende reden om niet alleen diverse Europese dealers, maar ook de hifi-pers uit te nodigen voor tekst en uitleg tijdens de European Conference. Plaats van handeling: een enorm hotel in het zonovergoten Valencia, waar de zomer al lang begonnen is…
D+M Group (voorheen D&M Holdings) ontstond in 2002 toen Denon en Marantz fuseerden. Andere merken in het portfolio van het bedrijf zijn onder andere Escient (home-automation en video), McIntosh Laboratory (inderdaad, de versterkers met die grote, blauwe VU-meters) en het professionele audiomerk Allen & Heath.
Samen, maar toch een eigen strategie
De officiële presentatie voor de Nederlandse delegatie wordt geopend door Edwin Grote, General Manager van D+M Benelux. Hij legt kort uit met welke visie en strategie de genoemde merken de komende jaren de markt tegemoet gaan treden. Het overkoepelende thema van de Dealer Conference is ‘Tuning In For Growth’, wat in een notendop inhoudt dat wordt gezocht naar succesvolle manieren om de groei die de merken de afgelopen jaren doormaakten niet alleen te consolideren, maar ook te vergroten. Maar daar past per merk en productgroep wel een eigen insteek bij.
Nieuwe ontwikkelingen in de manier waarop consumenten (en met name de jongere generatie) met muziek omgaan bieden de mogelijkheid voor een subtiele maar duidelijke differentiatie tussen Denon en Marantz. Beide merken gaan voor een optimale beleving bij de consument, maar Denon zal zich wat meer als dynamisch en innovatief merk gaan profileren. Sleutelbegrippen zijn trendy design, concurrerende prijs, vooruitstrevendheid, feature-driven, desktop, wall-mount én portable gebruik, en een overweldigende geluidskwaliteit.
Marantz neemt nog meer dan voorheen de rol van Premium merk aan, waarbij de nadruk ligt op de beste in- en uitwendige kwaliteit, een elegant, hedendaags design waarbij allerlei handige features wat meer op de achtergrond aanwezig zijn, en buiten de huiskamer voornamelijk desktopgebruik. Denon is het merk met een wat jeugdiger aantrekkingskracht, Marantz is het merk waarnaar je verlangt. Boston wordt definitief als een attractief geprijsd en verrassend goed klinkend luidsprekermerk in de markt gezet, met een eenvoudig maar elegant design, een klankmatige afstemming naar Europese snit en een uiterst flexibele inzetbaarheid.
Op het eerste gezicht lijkt dit vooral een fraai in elkaar gezet stukje marketing, maar de nieuwe producten van de merken weerspiegelen perfect de hierboven beschreven visies. We zullen per merk een aantal highlights de revue laten passeren.