(Gesponsord artikel)



HiVisit Goossens Beeld en geluid

Bert Dekker | 17 november 2005

Het is alweer enkele jaren geleden dat ik op het toenmalige forum van HiFi.nl in contact kwam met Roger, een gedreven audiofanaat in het zuiden des lands. Het klikte zo goed dat een wederzijdse kennismaking met elkaar en elkaars set snel tot stand kwam. Het zal zeker ook aan de aangename contacten met Roger hebben gelegen dat ik sindsdien veel meer belang hecht aan schijnbaar kleine zaken die een set in staat stellen tot grotere hoogtes uit te groeien.

Geïnspireerd door mijn luisterervaringen bij Roger en op aanraden van hem bracht ik ongeveer 5 jaar geleden mijn eerste bezoek als klant aan Rob Goossens in Echt. Het is alweer een hele tijd geleden en helemaal precies weet ik niet meer wat voor accessoires ik allemaal bij destijds heb aangeschaft bij Goossens Beeld en Geluid. Wat me echter na al die tijd nog helder bijstaat zijn de bijzonder aangename en leerzame gesprekken die ik destijds met verkoper Luc had.

HiVisit Goossens Beeld en geluid (c) Xingo (c) Xin

Het was bijzonder inspirerend om iemand te ontmoeten die het onderwerp muziek en geluid zeer serieus nam, elk facet in een muziekinstallatie nauwkeurig belichtte en het belang onderstreepte van kleine, schijnbaar onbelangrijke details die een set groot maken. Hier had ik duidelijk met een vakman en een liefhebber te maken! Ik geloof dat het vaker tegen sluitingstijd was dat ik destijds de zaak verliet, de tijd leek regelmatig stil te hebben gestaan. Verrijkt met nieuwe inzichten en soms als trotse bezitter van een aantal audioaccessoires toog ik dan met een voldaan gevoel huiswaarts.

Bijzonder aangenaam verrast was ik toen me gevraagd werd Rob Goossens een bezoek te brengen in het kader van een HiVisit! Het weerzien met Luc was een prettig vooruitzicht, en ik was zeker benieuwd naar de metamorfose die hun zaak in het voorjaar van 2004 heeft ondergaan.

HiVisit Goossens Beeld en geluid (c) Xingo (c) Xin

Nou, dat was wel even schrikken. Sinds mijn laatste bezoek een paar jaar geleden is het interieur volledig veranderd. Bestond het destijds grofweg uit twee delen, de zaak is nu een heel stuk groter. Direct na binnenkomst is de rechterzijde ingericht met Plasma- en LCD schermen. Aan de linkerzijde het gehele B & O programma. De achterkant van de zaak is het domein van de betere audiocomponenten waarin merken als Myryad, Zingali, Unison Research, en Rega een prominente plaats innemen.

Met veel gevoel voor de juiste esthetiek ademt de zaak, als gevolg van de goede keuzes op het gebied van vorm, kleur en ruimte, veel rust en grandeur uit waarin elke hoek zijn eigen duidelijke functie in het geheel heeft. Daarbij is de zaak vanaf de voordeur in zijn geheel te overzien, hetgeen uitnodigt en zeker ook prikkelt om kennis met de binnenkant van de zaak te maken.

Het zullen deze indrukken zijn dat ik bijna vergeet acht te slaan op zowel Luc Hovens en zijn collega Bert Schrijen die me verwelkomen in de winkel. Na even kort door de zaak te hebben rondgelopen en de eerste indrukken van de zeer geslaagde verbouwing op me ingewerkt te laten hebben is het tijd om in gesprek met elkaar te komen. We staan even stil bij het ontstaan van de zaak, en de groei die deze heeft gekend na het ontstaan ervan in 1946 toen de heer Goossens onder de naam "Radio Goossens" de zaak stichtte. Ondanks dat de heer Goossens zelf, nog steeds de huidige eigenaar, niet meer actief in de zaak aanwezig is, draait hij op de achtergrond nog volledig mee en voert zelf alle reparaties in eigen beheer uit.

Ik laat mijn verwondering duidelijk blijken als ik Luc en Bert aanspreek over de geslaagde metamorfose. En waardeer ze tevens voor de moed die men heeft opgebracht om in een tijd waarin het in ons kikkerlandje economisch iets minder voor de wind gaat toch zulk een ingrijpende verandering en uitbreiding tot stand te brengen. Men was en is er nog steeds van overtuigd dat men juist hierdoor zal voldoen aan de verwachtingen, wensen en eisen die de liefhebber van de betere HIFI en video zal verwachten van een specialist op dat gebied. De (potentiële) klant die aan dat profiel voldoet gaat immers heel doelgericht te werk op zijn zoektocht naar zijn producten en verwacht daarbij veel van een snelle, adequate en vakkundige nazorg.

HiVisit Goossens Beeld en geluid (c) Xingo (c) Xin

Naast een eerste klas productrange, een goede service en nazorg is de wijze waarop de klant te woord wordt gestaan en bediend een heel belangrijke factor in de totstandkoming van een goede klantrelatie. Zoals Bert het omschrijft: "We zijn groot geworden omdat we onszelf zijn gebleven". Het maakt niet zozeer uit of de bezoeker van de zaak iets heeft aangeschaft of niet. Nog veel belangrijker is het dat deze met een prettig en gewaardeerd gevoel de zaak verlaat. We blijven dan op een aangename manier "hangen", zoals Luc omschrijft, in de herinnering van de klant, waardoor deze zeker genegen is om terug te komen. Dat deze goede opzet slaagt wordt duidelijk uit het gegeven dat vele liefhebbers van de betere HiFi en video hun weg naar Rob Goossens makkelijk weten te vinden. Ik moet inderdaad en met een glimlach terugdenken aan mijn eigen bezoeken destijds als klant waarbij de prettige en voor mij vaak leerzame gesprekken met Luc inderdaad een belangrijke reden zijn geweest regelmatig te gast te zijn in de zaak.






EDITORS' CHOICE