Na eerder een afspraak te hebben afgezegd in verband met slechte weersomstandigheden ben ik nu dan echt op weg naar Ronald Spaargaren van de firma Sense of Music in Leiden. Al na een kwartiertje rijden kan ik achteraan sluiten in de file richting Den Haag. Het hedendaagse verkeer is echt een beetje om moedeloos van te worden. Ondanks dat ik weet waar ik moet zijn in Leiden en de extra reistijd die ik al ingecalculeerd had arriveer ik te laat op de afspraak. Gelukkig is ook Ronald bekend met het hedendaagse verkeer en is het me vergeven dat ik een kwartiertje later ben.
Tot nu toe was ik gewend Hivisits af te leggen bij winkels of importeurs, echter Sense of Music is de eerste, zoals Ronald het zelf noemt, “huisdealer”. Wat inhoudt dat Ronald zijn klanten ontvangt in zijn eigen woning. Het in het centrum gelegen woonhuis aan de Garenmarkt 25 is een fraai oud pand wat ook nog eens heel mooi is ingericht. Ronald, een goedgeklede begin dertiger met een vrolijke uitstraling, gaat me voor naar de eerste etage van het huis. Via de open trap bereik ik de woonkamer annex keuken. Een heel diepe ruimte die links van de trap het zitgedeelte heeft en rechts het kookeiland en eetgedeelte. De inrichting neigt naar design zonder te vervallen in een kille ruimte. Er is een bijzonder prettige ambiance gecreëerd, duidelijk afwijkend van de gemiddelde luisterruimte in een audiozaak. “Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat op deze manier zaken doen wel een klein beetje een inbreuk op je privacy is”, zegt Ronald, “maar onze leefomstandigheden zijn dusdanig dat dit geen probleem is”. Ronald’s vriendin heeft er geen bezwaar tegen en er zijn geen kinderen of huisdieren in het spel. Terwijl Ronald koffie zet bekijk ik de prominent in het zitgedeelte opgestelde set bestaande uit componenten van Opera, von Schweikert, Nottingham Analoque, PS-Audio en Xindak kabels. Inmiddels is de koffie klaar en nemen we plaats aan de grote eettafel voor een gesprek over Sense of Music.
Sense of Music bestaat officieel nu ongeveer 4 maanden en loopt heel goed. “Ik had na 2 maanden al mijn omzetprognose voor het eerste jaar gehaald”, vertelt Ronald. De zaak is eigenlijk zoals zovele ontstaan uit een uit de hand gelopen hobby. Na één keer een poging te hebben gedaan kleinschalig grijs te importeren werd hij, in eerste instantie negatief, benaderd door Willem Bisschop directeur van Bissiness. Gedurende dit gesprek veranderde de toon en gaf Willem aan Ronald de hint eens serieus na te denken over het “huisdealerschap”.
Ronald dacht hier goed over na en zag mogelijkheden om dit naast zijn goede baan bij Randstad op te starten. Er werd een businessplan geschreven en diverse importeurs werden benaderd. Ronald zocht een assortiment met daarin producten die hij zelf muzikaal vond klinken en die een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben.
Inmiddels heeft Ronald het pakket voor een groot gedeelte klaar. Wat de komende maanden nog toegevoegd moet worden is een luidsprekermerk, twee merken phonotrappen en twee kabelmerken. Met het toevoegen van deze laatste producten wil hij niet over 1 nacht ijs gaan, het moeten wel een beetje de witte raven zijn. Eén witte raaf is inmiddels al onderweg, binnenkort komen de eerste speakers van het merk Hyperion binnen. Dit merk heeft lovende kritieken gekregen en staat al bekend als Wilson killer….. “Er is tenslotte al genoeg te koop en ik wil me als Sense of Music wel duidelijk onderscheiden”, stelt Ronald. Dat Ronald zich niet alleen op basis van het door hem samengestelde assortiment wil onderscheiden blijkt uit de manier van verkopen die duidelijk afwijkt van wat de gemiddelde consument gewend is. Sense of Music beschikt niet over een showroom of winkelruimte maar werkt vanuit huis. De al eerder genoemde set in de huiskamer is ook gelijk een demoset en klanten worden dan ook in de woonkamer ontvangen wanneer ze, uiteraard na afspraak, langskomen bij Ronald. Naast deze set in de woonkamer is de benedenetage ook al gedeeltelijk ingericht als luisterruimte waar diverse andere sets speelklaar opgesteld staan. “Ik ben nog bezig om het pakket compleet te krijgen. Momenteel kan ik klanten nog geen set bieden voor een bedrag van ongeveer 1500, - euro inclusief bekabeling en een meubel. Dit is wel een streven van me”.
Naast het uitbouwen van het assortiment is het ook de bedoeling om de benedenetage in het voorjaar van 2005 nog verder aan te passen, onder andere door het maken van nog een tweede kleine luisterruimte en een ruimte waarin de grote collectie LP’s uitgestald kan worden. “In deze ruimte wil ik dan een aantal hoofdtelefoonversterkers van goede kwaliteit maar wel in diverse prijsklassen zetten. Met daarbij een assortiment hoofdtelefoons van budget tot high-end maar wel met een bepaalde basiskwaliteit. Je moet niet vergeten dat heel veel jongeren geen muziek meer beluisteren met speakers maar uitsluitend via een hoofdtelefoon. Logisch vervolg hierop is jongeren kennis laten maken met kwaliteitsweergave met een mooie hoofdtelefoon en een daarbij behorende versterker en bron. Wie weet krijgen ze de smaak te pakken en kiezen er vervolgens voor om een normale audioset te kopen”, zegt Ronald. De LP’s staan er ook niet voor de sier, Ronald is een groot liefhebber van analoge weergave en verkoopt daarom ook draaitafels van het merk Nottingham. Dit merk maakt draaitafels van relatief betaalbaar tot high-end en zijn volgens Ronald ongekend muzikaal. Afregelen van de draaitafel bij de klant is geen enkel probleem, Ronald heeft de kennis hiervoor ruimschoots in huis.