Uit de veelheid aan stimuli die dagelijks op ons af komen maken we, zowel bewust als onbewust, steeds opnieuw een selectie. Het zou ondoenlijk zijn om alle informatie tot ons door te laten dringen. Kijkt U maar eens heel bewust om U heen. Hoeveel verschillende objecten en vormen ziet U? Welke kleurnuances komt U tegen? En dan heeft U nog niet eens ieder object op zich nauwgezet onderzocht. U moet er toch niet aan denken dat U iedere dag al die informatie tot in de kleinste details aangeboden zou krijgen en op zou moeten nemen. En welke geuren dringen tot U door? Uw eigen huisgeurtjes, en ieder huis heeft zijn specifieke geuren, ruikt U al lang niet meer. Die geur is van voorgrond verdwenen naar achtergrond. Maar dat geldt niet voor Uw bezoek. Voor hen staat die geur van de kattenbak of van die lavendel die U in al Uw kasten heeft hangen omdat U de geur zo lekker vindt, in ieder geval bij binnenkomst, wel degelijk op de voorgrond. Daarentegen ruikt U wel de geur van Uw favoriete gerecht. Voorgrond dus. Voor smaak geldt hetzelfde.
Welke geluiden hoort U? Ik weet niet hoe het U vergaat maar als U net zo’n audiofiel bent als ik dan hoort U met name thuis in de woonkamer alle storende geluiden. Zoals in mijn geval bijvoorbeeld die transformator van die staande lamp die niet aan mag als ik thuis ben. Een andere transformator werkt niet. Binnenkort probeer ik een lamp met een lager wattage maar veel hoop heb ik niet. Misschien toch maar de hele lamp vervangen. Maar als audiofiel zult U ook mijn bevindingen herkennen wanneer ik zeg dat ik zodra ik de keuken in loop, ik de koelkast hoor brommen. Er zijn dus van die stimuli die je niet uit kunt sluiten maar er zijn ook stimuli die wat makkelijker weg te nemen zijn. Al gaat ieder individu daar wel op zijn of haar eigen wijze mee om.
Sommige mensen brengen een ordening aan door er bijvoorbeeld voor te kiezen om geen kranten te lezen of nieuws en actualiteitenrubrieken te laten voor wat ze zijn. Daarmee blijft hun wereld overzichtelijk en blijft er ruimte voor andere zaken. Dat zij daarbij soms ook voor hen zelf belangrijke informatie missen nemen zij daarbij voor lief. Hopelijk maken hun huisgenoten dan dezelfde selectie. Alhoewel.
Maar ook op andere gebieden maken we een onderscheid tussen voor- en achtergrond. We kiezen voor een bepaalde scholing en vervolgens carrière, waarmee wij tegelijkertijd heel veel laten liggen en dus tot achtergrond maken. In persoonlijke relaties kiezen we voor een aantal mensen waarbij we de meerderheid van de mensheid, inclusief alle mogelijke interessante varianten, buiten beschouwing laten. Nog meer keuzes? Op allerlei terreinen. Maar laten we ons beperken tot het stukje hobby dat wij delen.
Audio met zijn enorme hoeveelheid componenten van ontelbare merken. Toch zijn er maar enkele die in aanmerking komen. Van die begerenswaardige merken staan er altijd wel een paar op de voorgrond. Er zijn altijd wel bepaalde versterkers die U nog wilt horen met in Uw achterhoofd het idee dat U graag weer eens zou willen opwaarderen. Ook zijn er luidsprekers die nog gehoord moeten worden en kabels die uitgeprobeerd moeten worden. Om maar niet te spreken van de cd spelers, dvd-a spelers, sacd spelers en misschien ook wel draaitafels.
Waarschijnlijk is er één specifiek component waarvan U vindt dat het als eerste voor vervanging in aanmerking komt. Bij mij is dat in ieder geval welzo. Alleen; het apparaat dat momenteel als eerste op de nominatie staat kan net zo makkelijk van het ene op het andere moment van die plaats verdrongen worden doordat zich nieuwe informatie aandient. Je kunt een artikel lezen op een hifi site of in een hifi magazine, je kunt bij een dealer iets nieuws zien dan wel horen maar je kunt ook door iemand op een mogelijkheid gewezen worden waar je tot op dat moment nog niet aan gedacht hebt. Dat gebeurde mij toen ik mijn DAC te koop aanbood en de potentiële koper alleen met mij in zee wilde gaan wanneer ik tevens mijn bijbehorende cd drive zou verkopen. Achteraf ben ik blij dat hij op die manier mijn drive op de voorgrond stelde; ik heb mijn kans gegrepen en er staat nu een kwalitatief veel betere drive voor in de plaats.
Dat betekent echter niet dat ik er altijd blij mee ben wanneer anderen op die manier één van mijn geliefde componenten op de voorgrond plaatsen. Ongeveer twee weken geleden ontving ik een e-mail van een in Dűsseldorf wonende man die mij mededeelt dat hij geïnteresseerd is in mijn Densen Beat B100 geïntegreerde versterker die ik misschien nog wel te koop heb staan. Hij is bereid om een mooie prijs te betalen en hem vervolgens in Holland af te komen halen.
Aanvankelijk ben ik verbaasd; Hoe komt die man erbij dat ik een versterker in de aanbieding heb? Vervolgens bedenk ik me dat hij waarschijnlijk één of meer van mijn recensies gelezen heeft en dat hij uit die bespreking mogelijk geconcludeerd heeft dat ik die versterker voor mezelf wil behouden en dat ik derhalve mijn oude versterker(s) te koop aan wil bieden. Mijn eerste gevoel is er één van gestreeld zijn; een lezer van over de grens die mijn artikel(en) gelezen heeft. Leuk! Het tweede gevoel, direct daarop volgend is een gevoel van opwinding; stel dat ik een leuke prijs kan maken voor die versterkers. Welke versterker zou ik er dan voor in de plaats willen hebben. Ik heb de afgelopen maanden tenslotte een aantal hele mooie exemplaren getest.
Ik laat in gedachten al die versterkers de revue passeren; de transparantie en het prachtig open midden van de Pathos Twin Towers, de neutrale gedetailleerdheid van de met autoriteit spelende Marsh combinatie, de zeer stabiele Karan Kai-180 met zijn vele kwaliteiten, de uiterst muzikale Symphonic Line RG 14. Stuk voor stuk worden ze van achtergrond weer even voorgrond en hoor en zie ik hun specifieke zwakke en sterke kanten. Dan haal ik het geluidsbeeld van mijn vertrouwde Beat naar voren. En ik weet terstond dat deze versterker niet op de eerste plaats staat van het lijstje binnenkort te vervangen audio componenten.
Het effect van de e-mail van de Duitser is overigens wel dat ik de kwaliteiten van de kleine Beat, waarvan ik altijd al wist dat ze aanwezig waren, nu weer veel meer ben gaan waarderen. Wat dat betreft; hartelijk bedankt Wolf! Maar wat je vraag betreft; deze versterker blijft vooralsnog in Holland. En wat betreft de vraag welk component momenteel het meest op de voorgrond staat om vervangen te worden? Bovenaan mijn lijstje staat op dit moment het Clearaudio Aurum Alpha mkII wood mm element dat ik graag zou vervangen voor een Clearaudio Sigma of, indien de middelen dit toelaten, een Clearaudio Victory H mc element.
Hoewel, ik heb net een artikel herlezen in HIFI + waarin een Britse Loricraft PRC3 Record Cleaning Machine besproken werd. En misschien moet ik toch eerst maar kiezen voor de aanschaf van een dergelijke machine. Tenslotte heeft de schrijver van het artikel, Roy Gregory, volgens mij volledig gelijk wanneer hij stelt dat het beschermen en onderhouden van een platenverzameling een dergelijke investering volledig rechtvaardigt. En dan heb ik het nog niet eens over die schat aan onontdekte tweedehands zwarte schijven die er nog op wachten om door mij gevonden te worden.
Dus op het moment dat ik dit uittik staat er een Record Cleaning Machine op de eerste plaats. Maar tegen de tijd dat U dit artikel leest of ik me ga oriënteren op het merk,VPI? Clearaudio? Loricraft?, kan dat al lang weer veranderd zijn. Want ik wil ook nog een andere digitale kabel, misschien andere luidsprekerkabels erbij, en ook……
Het is met Audio dus net als op alle andere gebieden in het leven. We maken iets tot voorgrond en dringen daarmee de rest naar de achtergrond. En er zijn steeds opnieuw invloeden van zowel binnen als buiten onszelf, waarbij opnieuw die “wife” of misschien ook wel “partner acceptance factor” heel zwaar telt, die maken dat we daar een nieuwe ordening in aan brengen. Maar is dat ook niet een belangrijk deel van de pret?