In de tijd dat deze opname gemaakt werd, kwamen drie albums tot stand die grote schokgolven in de jazzwereld teweeg brachten. Ik heb het dan over de drie albums die Gil Evans samen met Miles Davis maakte; Miles Ahead, Porgy & Bess en Sketches Of Spain.
Misschien dat om die reden dit album in het jaar van zijn release, 1958, niet de aandacht kreeg die het wel degelijk verdiende. De schijf vormt echter eens temeer het bewijs dat Evans ook zonder Miles in die periode één van de belangrijkste individuen was die de ontwikkeling van de jazz bepaalde.
Gil en zijn orkest vormen hier de nieuwe fl es voor de oude wijn die samengesteld is uit een melange van melodieen van grootheden als Louis Armstrong (Struttin’ with some Barbecue), Lester Young (Lester Leaps In), Thelonious Monk (Round about Midnight), Dizzy Gillespie (Manteca) en Charlie Parker (Bird Feathers).
Veel van de glans van de lp is afkomstig van de belangrijkste solist; altsaxofonist Julian ‘Cannonball’ Adderley maar het is het uitzonderlijke instrumentgebruik van leider/pianist/arrangeur Evans dat toch, terecht, de meeste aandacht opeist. Luister bijvoorbeeld naar de heerlijke opening van het Louis Armstrong nummer dat kant één afsluit; een korte drumsolo gevolgd door een tuba solo; ongebruikelijk, maar zo perfect. Of de manier waarop Frank Rehak’s trombone vervolgens de band het nummer inleidt; ongekend mooi. Het zijn slechts twee voorbeelden van niet te missen momenten op dit juweeltje dat op superbe wijze geperst is.