In de zeventiger jaren van de vorige eeuw was Japan een populair reisdoel voor zowel Europese als Noord Amerikaanse popgroepen en jazzmuzikanten. Niet alleen Deep Purple, om maar eens een band te noemen, maar ook Carlos Santana deed dit land van de rijzende zon op zijn reizen aan.
Op maandag 25 juni 1973 kwam de band aan op Fukuoka en op zaterdag 14 juli om 1100 uur vertrok het gezelschap weer, opnieuw vanaf Fukuoka. In de tussentijd had The New Santana Band concerten gegeven in de Yuhbin Chokin Hall, in Nagoya Shi Kokaido, driemaal in de Osaka Kosei Nenkin Hall, in Cyoto Kaikan, tweemaal in Budohkan en tot slot tweemaal in de Sapporo Kosei Nenkin Hall. Op twee achtereenvolgende avonden, 3 en 4 juli, werden er gedurende de optredens in de Osaka Koseinenkin Hall opnamen gemaakt die vervolgens uitgebracht werden op een uit drie LP’s bestaand album met de titel Lotus. Voor Amerikaanse en Europese fans was er maar één manier om aan dit album te komen; de aanschaf van een schrikbarend dure Japanse persing. Pas in 1991 bracht Columbia een dubbel CD van dit album uit. Het heeft echter nog 18 jaar moeten duren alvorens het originele album op LP beschikbaar kwam voor de vele fans van Santana.
En nu is het dan zo ver. Speakers Corner Records brengt het album opnieuw uit. En zoals we dat van dit Duitse kwaliteitslabel gewend zijn, compleet met het originele artwork. Dat nu, is iets om even bij stil te staan. In de zeventiger jaren was het ontwerpen van een LP hoes namelijk nog een vak. Juist door het formaat van de LP, en van de hoezen en inlays, komt het ontwerp van het artwork in al zijn visuele kracht naar voren. Zeker bij het album Lotus is dit het geval. De mooie grote uitklaphoes bevat drie LP’s – in het geval van de re-issue gaat het dan om drie 180 gram exemplaren – en heeft daarnaast twee uitklapbare posters die elk uit vier vellen bestaan, uitgevouwen tezamen een Lotusbloem vormend. In tegenstelling tot wat bij de CD uitgave van 1991 het geval was kan de tekst door het grote formaat ditmaal uitstekend gelezen worden en komen grote portretten prachtig tot hun recht. Toegegeven, het is enigszins gedateerd. Maar geplaatst in de tijdsgeest van destijds is de kracht van het design er niet minder om. Daarnaast wordt per song uitgebreid aangegeven hoe de samenstelling van de band was.
Uiteraard komen alle grote hits van Santana voorbij. En dan niet alleen van de eerste drie LP’s maar ook de songs afkomstig van de albums uit uit de daaropvolgende periode waarin naast de rock de jazzy invloeden zich deden gelden. De songs lopen heerlijk in elkaar over. Bijvoorbeeld kant twee van plaat één die opent met Black Magic Woman van Peter Green. Dit gaat naadloos over in Gypsy Queen, Oye Como Va, Yours Is The Light, Batukada en tot slot Xibaba. Het is jammer dat dan de LP omgedraaid moet worden en er dus een onderbreking optreedt. Dit is waarschijnlijk ook het enige aspect waarop de eerder uitgebrachte CD versie het wint van deze LP versie. Wat in positieve zin opvalt is de ruimte die gegeven wordt aan improvisaties en solo’s. En dan niet alleen van Carlos Santana maar ook van andere bandleden. Met name de percussie wordt op veel momenten fraai uitgelicht. Persoonlijk vind ik dat de gitaarsolo’s af en toe iets te lang duren maar ik kan mij levendig voorstellen dat dit juist een geweldig pluspunt is voor de echte fans van Carlos’ virtuoze gitaarspel. Een ander minpuntje vind ik de soms wat ‘slordige’ wijze waarop gezongen wordt door de bandleden. Bijvoorbeeld in Oye Como Va. Dat klinkt op de studio versie gewoon veel beter gelijk. Maar dat is natuurlijk uiteindelijk allemaal gezeur. Het gaat hier om een prachtig live album van een grootse band en dat is dan ook ‘the bottom line’ waarmee ik afsluit.
Aanvullende informatie:
Format: 3 x 180 gram LP (CBS 66 325/(81047/48/49)
Label: Speakers Corner Records