HI-VISITKAD Audio

DAE2025: KAD Audio

Guido de Kanter | 21 oktober 2025 | KAD Audio | Importeur: - Fabrikant is importeur

KAD Audio is een ambitieuze audio-startup uit Apeldoorn. Het bedrijf stond dit jaar voor de vierde keer in Veldhoven, en toonde zijn actieve digitale luidsprekersystemen K5 en K7. Daarbij verscheen de grotere K7 voor het eerst in zijn EVO2-gedaante, die onder andere is voorzien van nieuwe versterkermodules. Het geluid van de twee systemen was een succes bij bezoekers, aldus KAD-oprichter en eigenaar Ernest Kaempfer.

 Het concept van de K5 en de K7 heeft de rekenkracht van DSP als kloppend hart, en is daarmee nauw gerelateerd aan de expertise van Kaempfer, die terugkijkt op een lange carrière in de communicatietechnologie.

“Ik zal niet zeggen dat de K5 en de K7 volstrekt uniek zijn, maar ik wil wel een product neerzetten met veel innovatie en waar op alle punten het best mogelijke in zit”, aldus Ernest Kaempfer.

De nieuwe look van de K5, met massief houten front- en toppaneel

De K7, een full-size actieve driewegluidspreker (vanaf-prijs: 40.000 euro), zit vol voorbeelden hiervan. Zoals de nieuwe Hypex Nilai versterkermodules en de ingenieuze laagimplementatie met twee woofers voor en twee achter. Volgens Kaempfer zorgt dit voor een cardioïde afstraling van de lage tonen, terwijl overgang naar de toonlagen daarboven naadloos verloopt. Voor het midden/hoog zijn diamanten tweeters van SEAS (“Retailprijs: meer dan 5.000 euro per paar”, aldus Kaempfer) verantwoordelijk, en twee middenunits per kant. Er is dus gekozen voor een D’Appolito-configuratie (mid-tweeter-mid), die in het geval van de K7 (en de K5) geen faseproblemen kent.

De naadloze overgangen van laag naar midden en van midden naar hoog worden mogelijk gemaakt door DSP-technologie. Niet alleen zorgt het gebruik van rekenkracht voor een voorbeeldig fasegedrag en lineariteit in alle toonlagen, ook geeft dit de mogelijkheid tot ruimtecorrectie voor een optimale klank in bijna alle luisteromgevingen.

In de kleinere K5 (vanaf 15.000 euro) wordt veel van dezelfde technologie toegepast, maar op bescheidener schaal. Aan de voorzijde bevindt zich ook weer een D’Appolito-opzet met een SEAS dometweeter van koolstofvezel, en aan de achterkant zijn twee basdrivers gesitueerd. Toch is de K5 in de basis een tweewegsysteem, omdat KAD er op vernuftige wijze in geslaagd is om de voor- en achterunits in één “weg”, dat wil zeggen: complementair, te laten samenspelen.

In De Koningshof in Veldhoven speelden de K7’s met veel ruimtelijkheid en detail, en zetten ze een groot geluidsbeeld neer, vanuit een straf, moeiteloos laag. Om het uur werd er gewisseld naar de K5, die duidelijk met vanuit hetzelfde gedachtegoed is ontworpen. “Clean, gedetailleerd, ruimtelijk”, schreef de verslaggever in zijn notitieblok. Het grootste verschil is – het zal de lezer niet verbazen – het minder doortastende laag. Die moet bij de K5 tot 30 Hz lopen; bij de K7 is dit 15 Hz – allebei met een natuurlijk verlopende roll-off, kenmerkend voor een gesloten kast.

De KAD-luidsprekers werden nadrukkelijk gedemonstreerd met Primare’s streamers/voorversterkers SC15 en PRE35, die allebei een uitgang bieden op het draadloze WiSA-protocol. Hierbij gaan signalen van 24 bit/96 kHz met lage latency over een aparte 5 GHz-band. Deze mogelijkheid is uiteraard praktisch en werkte vlekkeloos, maar wie wil kan de K5 en K7 ook bedraad aansluiten, analoog of digitaal (beide gebalanceerd).

De opkomst in de KAD-luisterruimte was veel groter dan in eerdere jaren, schetst Ernest Kaempfer: “We hebben regelmatig de deur dicht moeten doen. We hadden 15 stoelen staan, en als die bezet waren, vonden we het niet fijn voor de degenen die aan het luisteren waren als er mensen in en uit bleven lopen. We wilden de bezoeker toch een goede indruk geven van wat onze luidsprekers kunnen. Veel mensen bleven lang zitten, viel me op. Het is een succesvol evenement geweest voor ons.”

Ons volledige DAE-verslag lees je hier

MERK





EDITORS' CHOICE